Projekty opiekuńczo-wychowawcze WNP-PEZ-POW
1. Konstruowanie poszczególnych etapów tworzenia projektu socjalnego i edukacyjnego.
2. Prezentacja różnorodnych możliwości współpracy ze środowiskiem lokalnym.
3. Sposoby pozyskiwania funduszy do realizacji projektu.
4. Prezentacja przykładowych projektów działań społecznych, realizowanych w wybranych placówkach opiekuńczo – wychowawczych.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym.
Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach.
Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
Ma elementarną wiedzę o metodyce pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz o procedurach stosowanych w tym obszarze działalności.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki opiekuńczo-wychowawczej w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu budowania projektów opiekuńczo-wychowawczych.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opieku ńczych.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
Kryteria oceniania
ocena niedostateczna: student nie umie wykorzystać podstawowych pojęć z zakresu pracy socjalnej, nie rozróżnia etapów tworzenia projektu socjalnego i edukacyjnego,
ocena dostateczna: student poprawnie kwalifikuje etapy tworzenia projektu socjalnego i edukacyjnego, wskazuje najważniejsze problemy w poszczególnych obszarach;
ocena dobry: student definiuje główne problemy pracy socjalnej , potrafi wykorzystać tę wiedzę przy tworzeniu projektów , potrafi samodzielnie wymienić wskaźniki projektu;
ocena bardzo dobry: student zna zadania i problemy pracy socjalnej, potrafi wykorzystać tę wiedzę przy tworzeniu projektów
Warunki zaliczenia:
-obecność na zajęciach
-aktywność podczas zajęć
Forma zaliczenia:
-napisanie pracy zaliczeniowej: projektu opiekuńczo-wychowawczego
Literatura
Marynowicz – Hetka E., Pedagogika społeczna cz.1, Warszawa 2006.
Marynowicz – Hetka E., Wokół problemów działania społecznego, Katowice 1998.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Stan i perspektywy rozwoju, Zielona Góra, 1999.
Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania, Zielona Góra 2001.
Stochmiałek J. (red.), Kierunki rozowju współczesnej pedagogiki opiekuńczej i specjalnej, Częstochowa 1993.
Branka Z., Kuźma J. (red.), Stan i koncepcje rozwoju opieki i wychowania w Polsce, Kraków 1996.
Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. I i II, Olsztyn 1998.
Marzec- Holka K.(red.): Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, Bydgoszcz 2005.
Dąbrowski Z.: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: