Psychologia kliniczna - ćwiczenia WNP-PEZ-PKLCW
Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę z następujących obszarów psychologii klinicznej:
Pozna: główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej, kontrowersje wokół pojęcia normy i patologii, rolę i cel diagnozy w psychologii klinicznej, wywiad psychologiczny: metody zbierania wywiadu, funkcja, cel, narzędzia diagnostyczne.
Symptomatologia wybranych rodzajów zaburzeń psychicznych, przyczyny ich występowania, metody leczenia (zaburzenia lękowe, depresyjne, zaburzenia zachowania, odżywiania, całościowe zaburzenia rozwoju, schizofrenia, zespół stresu pourazowego PTSD, zaburzenia osobowości)
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student umie scharakteryzować główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej.
Potrafi właściwie zebrać wywiad psychologiczny, zna jego cele i podstawy teoretyczne.
Wie czym jest diagnoza psychologiczna i jakie ma znaczenie w procesie tworzenia programu pracy i leczenia pacjentów.
Umie scharakteryzować wybrane zaburzenia psychiczne, podać objawy, zaproponować leczenie.
Umie korzystać z opracowań zawierających klasyfikacje diagnostyczne określonych zaburzeń psychicznych.
Wykazuje duża otwartość i pomysłowość w projektowaniu pracy z osobami chorymi psychicznie .
Kryteria oceniania
Metody:
- prezentacja multimedialna
- praca w grupach
- praca indywidualna podczas zajęć
- studium przypadku
- dyskusja
Kryteria oceniania:
- kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność
Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę:
5 - Student posiada pełną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna bardzo dobrze objawy, przyczyny powstawania poznanych zaburzeń psychicznych, potrafi dokonać diagnozy i zaproponować różne formy pomocy i leczenia, umie wskazać na elementy normy i patologii zachowań człowieka i podaje adekwatne przykłady z własnej praktyki ma świadomość potrzeby psychoprofilaktyki i psychoedukacji dla zdrowia psychicznego człowieka, wykazuje duża otwartość i pomysłowość w projektowaniu pracy z osobami chorymi psychicznie
4+ - Student opanował na poziomie dobrym wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna dobrze objawy, przyczyny powstawania poznanych zaburzeń psychicznych, potrafi dokonać diagnozy i zaproponować różne formy pomocy i leczenia, umie wskazać na elementy normy i patologii zachowań człowieka i podaje adekwatne przykłady z własnej praktyki, ma świadomość potrzeby psychoprofilaktyki i psychoedukacji dla zdrowia psychicznego człowieka,
4 - Student opanował na poziomie dobrym wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna dobrze objawy, przyczyny powstawania poznanych zaburzeń psychicznych, potrafi dokonać diagnozy i zaproponować różne formy pomocy i leczenia
3+ student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna w stopniu dostatecznym przyczyny powstawania oraz objawy poznanych zaburzeń psychicznych, umie bez dokładnego opisu określić formy pomocy osobom psychicznie chorym, umie podać przykłady tylko do część elementów składających się na normę i patologię zachowań
3 - student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, zna w stopniu dostatecznym przyczyny powstawania oraz objawy poznanych zaburzeń psychicznych, umie bez dokładnego opisu określić formy pomocy osobom psychicznie chorym, bez podania przykładów wymienia elementy normy i patologii zachowań
Literatura
Literatura podstawowa:
-Sęk H., Psychologia kliniczna T.1 i 2, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005
-Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003
-Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007
-Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003
Sęk, Helena, Wprowadzenie do psychologii klinicznej, "Scholar" Warszawa 2001
-Kendall, Philip C ; Kowalczewska, Joanna, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004
-Carson, Robert C ,Butcher, James Neal ,Mineka, Susan ,Dietrich, Władysław, Psychologia zaburzeń, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003
-Rola, Jarosław, Zalewska, Marina, Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002
-Hallowell, M. Edward , Ratey, J. John, W świecie ADHD: nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, Media Rodzina, Poznań 2004
Literatura uzupełniająca:
Stemplewska- Żakowicz, Wywiad psychologiczny, Wydawnictwo EMU, Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: