Pedagogika przedszkolna WNP-PEZ-PEPR
Treści merytoryczne:Teoretyczne podstawy działalności wychowawczo - dydaktycznej w przedszkolu jako instytucji zbiorowego wychowania dzieci. Przedmiot, cele, funkcje i zadania pedagogiki przedszkolnej. Zasady, formy, metody, środki dydaktyczne w wychowaniu przedszkolnym. Podstawowe formy działalności dziecka. Struktura i zakres treści programowych w przedszkolu. Organizacja warunków przebiegu procesu wychowawczo - edukacyjnego w przedszkolu - dostosowanie zadań do potrzeb możliwości i zainteresowań wychowanków, tworzenie dziecku warunków umożliwiających indywidualne tempo pracy, tworzenie sytuacji umożliwiających poznanie przez dziecko samego siebie. Warsztat pracy i podstawowe funkcje nauczyciela przedszkola. Dojrzałość (gotowość) szkolna.
Innowacje pedagogiczne w edukacji przedszkolnej.
Metody oceny:Zaliczenie pisemne
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
1. potrafi sformułować istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej;
2. charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
3. określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka,
4. wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego
Umiejętności:
Student:
1. potrafi aplikować teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowa
2. analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, 3. interpretuje zasady wychowania w przedszkolu,
4. analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji
Kompetencje społeczne:
Student:
1. uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe - 15
przygotowanie się do zajęć, lektury - 35
przygotowanie się do egzaminu - 20
przygotowanie eseju, referatu - 15
Literatura
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, PIW, Warszawa 2005; Kwiatowska M. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP, Warszawa 1988, Kwiatowska M, Topińska Z (red.), Pedagogika przedszkolna, WSiP, Warszawa 1978, Dudzińska I (red.), Wychowanie i nauczanie w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1983, Dudzińska I., Vademecum nauczyciela sześciolatków, WSiP, Warszawa 1977, Brzezińska A., Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, wyd. UAM, Poznań 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: