Projektowanie edukacji matematycznej w przedszkolu i klasach I-III WNP-PEZ-PEM
W ramach zajęć studenci zapoznają się z zagadnieniami z zakresu planowania procesu nauczania/uczenia się matematyki; rozwijania logicznego i matematycznego myślenia młodszych uczniów w kontekście podejść metodycznych do nauczania matematyki - metodyka wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier; kształtowania pojęć i umiejętności matematycznych - budowanie języka matematyki; zadań tekstowych - budowy, rodzajów i metod rozwiązywania.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończonym kursie student:
- potrafi podać przykłady pomocy dydaktycznych, wykorzystywany na lekcji matematyki wraz z przykładami ich zastosowania na lekcji matematyki w przedszkolu i klasach I-III;
- potrafi podać przykładowe sposoby oceniania wiedzy uczniów;
- wie czym jest ewaluacja;
- wykazuje orientację w tym, jakie elementy treści nauczania sprawiają uczniom największe trudności, oraz zna typowe błędy uczniowskie na tym poziomie nauczania,
- zna różne warianty metod wprowadzania wybranych pojęć i kształtowania wybranych umiejętności na tym etapie edukacyjnym,
- zna podstawowe zasady nauczania matematyki.
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach
kolokwium pisemne:
Ocena bdb: wysoka frekwencja, wysoka aktywność podczas zajęć, kolokwium (test) zaliczone na min 95 %
Ocena db+:
Wysoka frekwencja, wysoka aktywność podczas zajęć, kolokwium (test) zaliczone na min 90 %
Ocena db:
Dobra frekwencja, dobra aktywność podczas zajęć, kolokwium (test) zaliczone na min 80 %
Ocena dst+:
Umiarkowana bądź niska frekwencja, umiarkowana aktywność podczas zajęć, kolokwium (test) zaliczone na min 70 %
Ocena dst:
Niska frekwencja, niska aktywność podczas zajęć, kolokwium (test) zaliczone na min 65 %
Literatura
M. Cackowska "Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny" Warszawa 1993
E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska "Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?" Warszawa 1996
Z. Semadeni (red.) "Nauczanie początkowe matematyki" T 1-4 Warszawa 1981-1985
H. Siwek "Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej" Kraków 2004
E. Stucki "Nauczanie matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1998-2000
Literatura uzupełniająca:
A. Kalinowska "Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją" Kraków 2010
D. Klus-Stańska, A . Kalinowska "Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów" Warszawa 2004
J. Nowik "Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej" Opole 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: