Praktyki dyplomowe WNP-PEZ-PDYPRES
Praktyka dyplomowa odbywa się w trakcie 5 semestru studiów i obejmuje 60 godzin, na co składa się:
- 30 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej spośród następujących: placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem.
- 30 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.
Każda z w/w części praktyk obejmuje:
- 5 godzin zapoznania się z charakterem placówki, organizacją pracy, dokumentacją,
- 5 godzin samodzielnego przygotowania zajęć wraz z konsultacją z opiekunem praktyk,
- 20 godzin samodzielnie prowadzonych zajęć.
Celem praktyki dyplomowej jest doskonalenie własnego warsztatu pracy, w szczególności nabywanie doświadczenia prowadzenia zajęć w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz resocjalizacyjnej. Efektem prawidłowo zorganizowanej i odbytej praktyki winno być pogłębione i refleksyjne poznanie oraz rozumienie sytuacji i problemów wychowawczych, procedur realizowanych w różnych placówkach. Praktyka powinna pomóc także studentom w ocenie własnych czynników osobowościowych i dyspozycji do wykonywania zawodu.
Student samodzielnie planuje i przeprowadza zajęcia, analizuje własną pracę i jej efekty. Ponadto, dokumentuje przebieg procesu wychowawczego, opiekuńczego i resocjalizującego.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student w zakresie:
Wiedzy:
W_01 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę;
W_02 - zna podstawy prawne funkcjonowania placówki;
W_03 - zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
W_04 - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
Umiejętności:
U_01 - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
U_02 - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;
U_03 - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
U_04 - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
U_05 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej;
Kompetencji:
K_01 - wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;
K_02 - jest zainteresowany problematyką zajęć;
K_03 - przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
K_04 - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
K_05 - identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.
Kryteria oceniania
Na ocenę 2:
- nie zna założeń organizacyjnych i specyfiki funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstaw prawnych; nie zna metod, technik, i narzędzi pracy stosowanych w placówce;
- nie potrafi prowadzić arkuszy obserwacji;
- nie posiada wiedzy na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
- nie ma uporządkowanej wiedzy, dotyczącej zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej
Na ocenę 3:
- zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna w podstawowym zakresie metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
- posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
- ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
Na ocenę 3,5:
- zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
- prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
- posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
- potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
- ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
Na ocenę 4:
- zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
- prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
- posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
- potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;
- potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
- ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
- przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
- wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
Na ocenę 4,5:
- zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
- prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
- posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
- potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;
- potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
- ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
- wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;
- jest zainteresowany problematyką zajęć;
- przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
- wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
Na ocenę 5:
- zna doskonale założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
- prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
- posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji w stopniu bardzo dobrym;
- potrafi samodzielnie zaplanować plan pracy/oddziaływań;
- potrafi prawidłowo wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
- ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
- wykazuje się wysoką kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;
- jest bardzo zainteresowany problematyką zajęć;
- przejawia bardzo pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
- wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
- identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu pełnomocnikowi ds. praktyk:
- karty praktykanta,
- dziennika praktyk,
- arkuszy obserwacji hospitowanych zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem,
- konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk,
- kart kompetencji praktykanta,
- innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.
Praktyki zawodowe
Przed przystąpienia do odbywania praktyk należy zapoznać się z Regulaminem Praktyk WNP UKSW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: