Metodyka gier i zabaw WNP-PEZ-MGIZA
Zajęcia metodyczne mają na celu realizację założeń pedagogiki twórczości.
Bogaty zestaw gier i zabaw sprzyja wszechstronnemu rozwojowi jednostki, a ciekawe środki dydaktyczne podnoszą zainteresowanie dzieci i młodzieży dla niekonwencjonalnych działań. Prezentowanie dostosowanych do wieku jednostki gier i zabaw ma na celu:
1. Doskonalenie percepcji, uwagi, wnikliwości obserwacji, szybkości reakcji na różnorodne bodźce i zadania;
2. Pogłębianie wrażliwości emocjonalnej i empatii w kontaktach społecznych;
3. Zachęcanie do udzielania odpowiedzi na postawione pytania za pomocą różnych środków przekazu - rysunku, zapisu, opowiadania, gestu;
4. Rozwijanie ciekawości poznawczej, umiejętności realizacji zadań twórczych oraz prezentacji własnych pomysłów.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
P_WP1_03 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia gier i zabaw w pracy z dzieckiem;
Umiejętności:
P_UP1_02 - student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną w oparciu o metodykę gier i zabaw;
P_UP1_03 - student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem różnorodnych rodzajów gier i zabaw;
Kompetencje:
P_KP1_01 - student zauważa potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności.
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin;
Przygotowanie do ćwiczeń: 25 godzin;
Organizacja i prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży: 5 godzin;
Przygotowanie pracy pisemnej: 5 godzin.
50 godzin [50 : 30(25) = 2], 2 ECTS
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin;
Przygotowanie do ćwiczeń: 45 godzin;
Organizacja i prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży: 15 godzin;
75 godzin [75 : 30(25) = 3], 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
P_WP1_03 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia gier i zabaw w pracy z dzieckiem;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia gier i zabaw w pracy z dzieckiem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia gier i zabaw w pracy z dzieckiem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań);
- na ocenę 4 (db.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia gier i zabaw w pracy z dzieckiem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia gier i zabaw w pracy z dzieckiem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia gier i zabaw w pracy z dzieckiem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady; inicjuje i prowadzi dyskusje.
Umiejętności:
P_UP1_02 - student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną w oparciu o metodykę gier i zabaw;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metodę gier i zabaw, przy niskim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metodę gier i zabaw, przy wysokim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metodykę gier i zabaw;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metodykę gier i zabaw; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metodykę gier i zabaw; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy; dokonuje ewaluacji poszczególnych planów.
P_UP1_03 - student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem różnorodnych rodzajów gier i zabaw;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia metodyczne z wykorzystaniem gier i zabaw na niskim poziomie aktywności własnej według ogólnie opracowanego planu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia metodyczne z wykorzystaniem gier i zabaw na niskim poziomie aktywności własnej według jednego z kilku ogólnie opracowanych planów;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia metodyczne z wykorzystaniem gier i zabaw na wysokim poziomie aktywności własnej według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu; przygotowuje narzędzia pracy;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia metodyczne z wykorzystaniem gier i zabaw na wysokim poziomie aktywności własnej według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu; przygotowuje narzędzia pracy; potrafi modyfikować plan działań, dostosowując go do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia metodyczne z wykorzystaniem gier i zabaw na wysokim poziomie aktywności własnej oraz na wysokim poziomie kreacji według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu; przygotowuje narzędzia pracy; potrafi modyfikować plan działań, dostosowując go do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy.
Kompetencje:
P_KP1_01 - student zauważa potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności;
- na ocenę 3 (dst.) - student zauważa wskazane potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student samodzielnie zauważa potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności;
- na ocenę 4 (db.) - student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności; podejmuje rozważania i dyskusje;
- na ocenę 5 (bdb) - student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności; podejmuje rozważania i dyskusje; jest aktywny i skłonny do pomocy - pracy wolontaryjnej.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieobecność; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o jeden stopień;
2. przygotowanie i wdrożenie w praktykę projektu animacyjnego;
3. przygotowanie do poszczególnych zajęć i aktywność podczas zajęć;
4. przygotowanie pracy pisemnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Chrzanowska D.: "Zabawa w życiu i rozwoju dziecka", Warszawa 1983;
2. Pankowska K.: "Drama - zabawa i myślenie", Warszawa 1990;
3. Trześniowski R.: "Zabawy i gry ruchowe", Warszawa 1989;
Literatura uzupełniająca:
1. Drzał E., Skibińska-Czechowicz I.: "Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym", Harmonia, Gdańsk 2007;
2. Flemming I.: "Po prostu zaczynamy. Praktyczne porady z zakresu pedagogiki zabawy", Jedność, Kielce 1999;
3. Rozet I.: "Psychologia fantazji", Warszawa 1982;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: