Konstruowanie i ewaluacja programów terapii pedagogicznej WNP-PEZ-KPTP
Zaburzenia parcjale, środowiskowe i szkolne i konstrukcja odpowiednich programów terapeutycznych dla dzieci na wszystkich poziomach kształcenia: przedszkolnym, wczesnoszkolnym, szkoły podstawowej, gimnazjum i ponadgimnazjalnym oraz budowanie ankiet ewaluacyjnych dla dzieci i rodziców. Budowa w oparciu o rzeczywiste i hipotetyczne przypadki.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_WO2 dobiera elementy i formułuje zasady i elementy konstrukcji programu terapii pedagogicznej,
K_WO4 rozpoznaje i wskazuje obszary ioraz objawy wymagające terapii,
K_WO5 objaśnia i wybiera najodpowiedniejsze działanie dla optymalnie skutecznych efektów terapeutycznych;
Umiejętności:
K_UO1 analizuje, dobiera i opracowuje program terapii, odpowiednio do potrzeb indywidualnych lub grupowych i arkusz ewaluacyjny,
K_UO2 rozpoznaje, weryfikuje i wyprowadza wnioski dotyczące przyczyn i zakresu zaburzeń;
Kompetecje;
K_KO2 dobiera elementy i forułuje zasady konstruowania i ewaluacji,
K_KO3 rozpoznaje i wskazuje obszary i objawy wymagające terapii,
K_KO7 objaśnia i wybiera najodpowiedniejsze działania dla optymalnie skutecznej terapii.wpisz symbol/symbole efektów kształcenia
Kryteria oceniania
Konwersatorium jako metoda wiodąca uzupełniana dyskusją i " burzą mózgów" przy ustalaniu formy i treści IPET-ów, odnoszących się do hipotetycznych przypadków.
Kryteria oceniania;
dostateczny/dostateczny plus: sprawne posługiwanie się podstawową terminologią i słownictwem specjalistycznym; znajomość podstawowych zasad budowy IPET-u i arkusza ewaluacyjnego;
dobry/dobry plus: jak wyżej oraz umiejętność zbudowania poprawnego programu terapeutycznego i arkusza ewaluacyjnego;
bardzo dobry: jak wyżej oraz znajomość wybranych pozycji z najnowszej literatury specjalistycznej.
Literatura
Dyslektyk 2,
Dysleksja 2004
Ortofrajda - IX Zeszyty ćwiczeń i pomoce dydaktyczne dla dzieci ryzyka dysleksji i uczniów dyslektycznych Baran J.,
Zestaw ćwiczeń dla dzieci z trudnościami w nauce czytania, Warszawa 1993 Barańska M., Jadacka E.,
Wiem, jak to napisać. Ćwiczenia ortograficzne dla klas I-III, Kartuzy 1999 Bogdanowicz M.,
Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hanny Tymichowej, Gdańsk 2003 Bogdanowicz M., Szlagowska D.,
Piosenki do rysowania, Gdańsk 1996 Dembińska-Wola M., Chrzanowska-Boruszewska M.,
Ortografia w treningu pamięci, Warszawa 2000 Frostig M., Horne D.,
Wzory i obrazki, Warszawa 1986 Gawdzik W.,
Gramatyka i ortografia na wesoło, Warszawa 1990 Handzel Z.,
Dyktanda graficzne, Gdańsk 2001 Jurek A.,
Nie - razem czy osobno? Zeszyt ćwiczeń do nauki ortografii dla uczniów gimnazjum i liceum, Opole 2001 Jurek A.,
Skoncentruj się. Zestaw ćwiczeń dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych ze wskazówkami Jak uczyć się skutecznie, Gdańsk 2005 Kolasińska M.,
Układamy tangramy, Gdańsk 1999 Kujawa E., Kurzyna M.,
Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa 1998 Mickiewicz J., Wojak M.,
Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas starszych Toruń 1997 (zestaw) Omiecińska A., Saduś Z.,
Ortografia kl. I-IV (zestaw) Opole 1995 Saduś Z.,
Zeszyty ćwiczeń do nauki ortografii (zestaw), Opole 1995 Zakrzewska B.,
Ortografia - twój sukces, Warszawa 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: