Kompetencje międzykulturowe w pracy pedagogicznej WNP-PEZ-KMWP
W ramach wykładów przedstawione zostaną następujące zagadnienia wstępne: pluralizm kulturowy i religijny świata oraz jego wyzwania; uniwersalne własności kultury.
Ukazane będą następujące problemy:
- Pedagog wobec różnych koncepcji kultury mechanizmów kulturowych (Przegląd i ocena stanowisk);
- Pedagog wobec zjawiska globalizacji kultury;
- Pedagog a relatywizm kulturowy i tolerancja;
- Pedagog a kształtowanie kulturowych podstaw osobowości;
- Pedagog wobec problemu tożsamości kulturowej. Zjawisko obcego i odmieńca w kulturze;
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student potrafi dostrzegać i definiować istotę poznania zmian kulturowych (cel, metoda, przedmiot) i ich wpływ na działalność wychowawczą; rozróżniania typy poznania humanistyczno-pedagogicznego kultury; wskazuje na przemiany dokonujące się w humanistycznej interpretacji faktów kulturowych i ich znaczenie dla pracy pedagoga. Ponadto student umie formułować w języku pedagogicznym problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych i ich wpływu na działalność pedagogiczną oraz uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy kultury i edukacji.
Kryteria oceniania
Metody: prowadzenie w grupie zajęć konwersatoryjnych, dyskusja, pogadanka, analiza wyników badań nad wybranymi problemami społeczno-kulturowymi, prezentacje multimedialne.
Kryteria oceny:
Praca pisemna (esej), prowadzenie zajęć konwersatoryjnych, aktywność, frekwencja. W razie konieczności egzamin pisemny z omawianych tematów, oceniany według następujących kryteriów:
- na ocenę 3,0 - 60% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania dotyczące treści wykładu, praca pisemna oceniona dostatecznie (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 3,5 - 65% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona dostatecznie, dostatecznie plus (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 4,0 - 70% - 75% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona na dobry ( kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 4,5 - 80% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona na co najmniej dobry (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 5,0 - 85 % i więcej poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona na bardzo dobry (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji).
Literatura
K. Kamińska, Zjawisko wielokulturowości w wychowaniu przedszkolnym, "Wychowanie w Przedszkolu" 2002 nr 5, s. 259-266;
T. Lewowicki (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie, Katowice 2000; M. Lipińska (red.), Warsztaty kompetencji międzylulturowych - podręcznik dla trenerów, Warszawa 2008; E. Nasalska, Edukacja międzykulturowa w polskiej szkole, "Kwartalnik Pedagogiczny" 1999 nr 1, s. 73-86; J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009; A. Gingrich, R, Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, tlum. J. Tegnerowicz, UJ, Kraków 2007; L. H. Morgan, Społeczeństwo pierwotne, w: Świat człowieka, świat kultury…, s. 71-81; E. B. Tylor, Cywilizacja pierwotna, w: Świat człowieka, świat kultury…, s. 82-96; B. Malinowski, Argonauci zachodniego Pacyfiku, w: Świat człowieka, świat
kultury…,s. 507-552; A. R. Radclif-Brown, Brat matki w Afryce Południowej, w: Świat człowieka, świat kultury…,s. 591-598; E. Evans-Pritchard, Wódz w lamparciej skórze, w: Świat człowieka, świat kultury…,s. 612-620; M. Mauss, Szkic o darze, w: Świat człowieka, świat kultury…, s. 107-168; R. Pachociński, Współczesne systemy edukacyjne, Warszawa 2004; E. Sakowicz, Edukacja w środowisku pluralizmu kulturowego i religijnego, w: Kultura - młodzież - edukacja, Białystok 2008, s. 283-291; E. Sakowicz, Wychowanie do niezadawania przemocy według religii świata, w: T. Sakowicz (red.), Rodzina i szkoła wobec przemocy, Kielce 2004, s. 559-565; E. Sakowicz, Wychowanie w religiach świata, w: Leksykon pedagogiki religii, Warszawa 2007, s. 876-891.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: