Instytucje kształcenia zawodowego WNP-PEZ-IKZ
1. Edukacja zawodowa - analiza pojęć związanych z istotą problemu;
2. Kwalifikacje i kompetencje zawodowe jako wynik kształcenia zawodowego oraz nabywanego doświadczenia;
3. Szkoła zawodowa - podstawowe ogniwo systemu kształcenia zawodowego;
4. Instytucje pozaszkolnej edukacji zawodowej: cele, cechy, organizatorzy, trendy;
5. Pracodawcy w systemie kształcenia zawodowego. Zakład pracy jako organizacja ucząca się;
6. Instytucje funkcjonujące w obszarze ustawicznej edukacji zawodowej: Centrum Kształcenia Praktycznego, Centrum Kształcenia Ustawicznego, Ośrodki Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego;
7. Instytucje wspierające rozwój kształcenia zawodowego w regionie: Urząd Marszałkowski, WUP, Biura Rozwoju Regionalnego;
8. Europejski wymiar edukacji zawodowej: Regionalne Ośrodki EFS, Biura Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego;
Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej;
Student posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania, a w szczególności środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych;
Student potrafi generować oryginalne rozwiązania w zakresie aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia;
Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole;
Student posiada pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie specjalności.
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny, upoglądowiony i aktywizujący, z wykorzystaniem środków wizualnych (m.in. prezentacji multimedialnych).
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Egzamin pisemny - test wiadomosci obejmujacy pytania zamkniete i otwarte, w tym tzw. pytania problemowe (P_WD2_01, P_WD2_03, P_WD2_06, P_UD2_04, P_UD2_06, P_KD2_01)
- Projekt studencki, samodzielnie wykonany w konsultacji z prowadzacym zajecia (P_WD2_03, P_UD2_06)
- Dyskusja plenarna dotyczaca roli i wizerunku współczesnej szkoły zawodowej (P_UD2_04, P_KD2_01)
Literatura
1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008
2. Bogaj A., Kwiatkowski S. M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006
2. Gerlach R., Pozaszkolna edukacja zawodowa wobec zmian cywilizacyjnych. Nowe trendy i wyzwania, Bydgoszcz 2012
3. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych: przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław 2005
4. Nowacki T. W., Zawodoznawstwo, Radom 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: