Gerontologia społeczna WNP-PEZ-GERSPO
Treści programowe:
1. Gerontologia w systemie nauk, klasyfikacja działów, terminologia i pojęcia związane ze starością (1 godz.)
2. Postawy wobec starości i osób starszych, stereotypy i dyskryminacja ze względu na wiek. Przyczyny, skutki, możliwości działania (3 godz.)
3. Biologiczne, psychologiczne i społeczne teorie starzenia się jednostkowego (3 godz.)
4. Biologiczny wymiar starzenia się (zmiany zewnętrzne, naturalne i chorobowe zmiany układowe) (2 godz.)
5. Psychologiczne zmiany zachodzące z wiekiem (naturalne i patologiczne) (2 godz.)
6. Społeczne uwarunkowania procesu starzenia się. Kwestie relacji społecznych, życia rodzinnego, wsparcia społecznego. Zagadnienie osamotnienia i izolacji społecznej osób starszych (2 godz.)
7. Czas wolny, rekreacja, hobby, wolontariat. Religia i duchowość w życiu osób w zaawansowanym wieku (2 godz.)
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W_01
Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym.
W_02
Wskazuje i tłumaczy wymiar etyczny pracy z osobami w starszym wieku
W_03
Objaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się, starości i osób starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność tych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz potrzebę podejmowania w pracy zawodowej interdyscyplinarnej współpracy.
U_01
Analizuje, interpretuje i opracowuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych jednostki na każdym etapie życia. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze.
K_01
Posiada świadomość specyfiki pracy z osobami w starszym wieku, jej przyczyn, uwarunkowań i wyzwań.
K_02
Jest zorientowany na pracę z osobami w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji wynikającą z ich długiej i unikalnej w warstwie psychofizycznej i społecznej historii życia.
ECTS
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godz.
praca zaliczeniowa - 10 godz.
przygotowanie do testu - 20 godz.
RAZEM 80 godz.
Kryteria oceniania
Metody:
wykład, prezentacja, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, praca w grupach;
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne sąd dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 6 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu oraz 12 nieusprawiedliwionych godzin dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny:
1) aktywności na zajęciach (10 pkt.)
3) projektu studenckiego (20 pkt.)
4) zaliczenia pisemnego (70 pkt.).
Projekty studenckie złożone po wyznaczonym czasie będą przyjmowane w okresie 4 tygodni, przy czym za każdy tydzień zwłoki odejmuje się 5 pkt. z 20 pkt. przeznaczonych na to zadanie. Po upływie tego okresu prace badawcze nie będą przyjmowane i rozliczane na poczet oceny końcowej (co oznacza uzyskanie 0 pkt.). Opóźnienie w złożeniu pracy badawczej może zostać usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim obejmującym okres przeznaczony na złożenie pracy. W przypadku kopiowania cudzych tekstów bez podania źródła praca nie zostanie zaliczona (0pkt.). Prace powinny być dostarczone w formie papierowej.
Test obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji.
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
Praktyki zawodowe
------
Literatura
skrypty własne
oraz
Dyczewski L. (1994), Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin.
Dzięgielewska M. (red.) (1997), Przygotowanie do starości, ZOD UŁ, Łódź.
Dzięgielewska M. (red.) (2000), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, Biblioteka Edukacji Dorosłych, Łódź.
Halicka H., J. Halicki (red.) (2006), Zostawić ślad na ziemi, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Pozycja dostępna na stronie: http://pbc.biaman.pl/Content/372/zostawic_slad_na_ziemi.pdf
Ilnicka R. (2006), Wychowanie do starości, Edukacja i Dialog, 4:69-72.
Kilian M. (2004), Źródła ageizmu i jego przejawy we współczesnym świecie, Gerontologia Polska, 12(3):125-128.
Kilian M. (2010), Starzenie się społeczeństw wyzwaniem dla współczesnego świata, Praca Socjalna, 1(styczeń-luty): 21-34.
Nowicka A. (2006), Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków.
Stuart-Hamilton I. (2006), Psychologia starzenia się: wprowadzenie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, cop., Poznań.
Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa, Wydawnictwo Nauk Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Szatur-Jaworska B. (2000), Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Ofic. Wyd. ASPRA-JR, Warszawa.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa
Olearczyk T.E. (2005), Potrzeby psychiczne starszego człowieka, Wychowawca, 3,:16-17.
Szukalski Piotr (2004), Uprzedzenia i dyskryminacja ze względu na wiek (ageizm) - przyczyny, przejawy, konsekwencje, Polityka Społeczna, 2:11-15.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: