Filozoficzno-kulturowe uwarunkowania procesu integracji społecznej WNP-PEZ-FKPIS
Treści merytoryczne:
1. Jednostka, grupa społeczna
2. Socjalizacja i indywidualizacja;
3. Integracja - alieniacja;
4. Złe oddzialywania społeczne
- indoktrynacja, manipulacja, wyklucznie, przesladowanie;
- spór, walka, sprzeciw konflikty
- siła, agresja, przemoc
- czynniki kulturowe; ideologia gender
5. Dobre oddziałwania społeczne - wspólny język, kody kulturowe, wzmacnianie, motywowanie, pomoc, solidarność; komunikacja, dialog;
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student:
1. ma podstawową wiedzę na temat wartości i norm w działaniach wychowawczych;
2. wskazuje potrzebę integracji; określa jej czynniki;
3. charakteryzuje czynniki dezintegracji indywidualnej i społecznej;
4.określa konsekwencje wychowawcze związane ze stosowaniem norm i wartości;
5. potrafi wykorzystać czynniki integrujące w działaniach wychowawczych;
6. określa kulturowe uwarunkowania procesów integracji/dezintegracji;
7. dba o przestrzeganie zasad profesjonalinych i standardy zachowań moralnych.
liczba ECTS 2
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
suma godz. 55 [55/30(25) = 2]
udział w zajęciach - 6 godz.
konsultacje - 4
przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.
przygotowanie się do kolokwium - 25 godz.
przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godz.
Kryteria oceniania
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki problemów;
dostateczna (3) - zna terminologię; charakteryzuje czynniki i trudności związane z problematyką integracji/dezintegracji
dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy w teorii i praktyce;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specvyfikę i uwarunkowania problemów; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy.
Metody oceny - kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
Kolokwium
- umiejętność formułowania problemów
- zdolność krytycznej lektury tekstów;
Literatura
Lektury
Bloom A., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111).
From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007; Praktyka miłości, s. 109-132
Riesman D., Samotny tłum, Vis-a-vis Etiuda, Kraków 2011
Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008; zaufanie 525-559
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń i in., TN KUL, Lublin 1994
Literatura
Aronson E., Człowiek – istota społeczna, PWN Warszawa 2014
Arystoteles, Etyka nikomachejska, Księga VIII (o przyjaźni), s. 282-320, Księga IX s. 321-356 (fragmenty)
Chudy W., Społeczeństwo zakłamane, Oficyna Naukowa N, Warszawa 2007
Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. A. Monge, Medipage, Warszawa 2012; From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007; Praktyka miłości, s. 109-132
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Aletheia, Warszawa 2011
Marshal McLuhan, Zrozumieć media. Wyd. Naukowo Techniczne, Warszawa 2004
Moir A., Jessel D., Płeć mózgu PIW, Warszawa 2010
O etyce służb społecznych, red. W. Kaczyńska, IPSiR, Warszawa 2010
Platon, Prawa (fragmenty)
Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Wydawnictwo Znak, Kraków 1978
Vopel, Umiejętność współpracy w grupach, Część 1 i 2, Jedność, Kielce 2002
Wojciszke B., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1979
Zwoliński A., Grzechy cudze, WAM, Kraków 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: