Etyka zawodowa z elementami pracy i kwestii społecznych wg Jana Pawła WNP-PEZ-EZEP
Treści merytoryczne:
Etyka zawodowa na tle etyki ogólnej;
Etyka normatywna i etyka opisowa;
Dotychczasowa etyka na tle współczesnej krytyki;
Powinnościowy wymiar każdego zawodu;
Etyka zawodowa jako główny układ odniesienia do jakości pracy;
Pojęcie i definicja pracy;
Stosunek człowieka do pracy na przestrzeni dziejów;
Współczesne przemiany społeczno-kulturowe w dziedzinie pracy;
Społeczny, moralny i religijny wymiar pracy;
Prawa ludzi pracy;
Praca we współczesnej refleksji Kościoła;
Dokumenty i nauczanie Jana Pawła II.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie etyki, pracy i jej wielorakich wymiarów; dokumentów i głównych tez w nauczaniu Jana Pawła II.
2. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej.
3. Zna terminologię z zakresu etyki, pracy, doradztwa zawodowego, doktryny Kościoła.
Umiejętności:
1. Ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu etyki zawodowej, problemów pracy i kwestii społecznych oraz pełnienia roli animatora z osobami dorosłymi.
2. Jest wrażliwy na potrzeby i gotowy do współpracy z osobami wymagającymi wsparcia w decyzjach zawodowych, poszukującymi pracy, aktywizowania i dokształcania.
3. Potrafi pracować w zespole.
Kompetencje:
1. Posiada świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
2. Jest wrażliwy na potrzeby innych i gotowy do nawiązywania kontaktów z osobami potrzebującymi wsparcia.
3. Jest przekonany o doniosłości zachowania zasad etyki, poszukuje optymalnych rozwiązań, zdolny do korekty programów społecznych w zakresie pracy i edukacji.
Kryteria oceniania
Wykład konwersacyjny, aktywny udział w zajęciach, trafna analiza podstawowych tekstów, prezentacja określonych tematów, kolokwium końcowe (forma do uzgodnienia).
- ocena ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu etyki, pracy, problemów społecznych, nauki Jana Pawła II;
- ocena dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi określić specyfikę etyki zawodowej, kwestii społecznych, naukę Jana Pawła II;
- ocena db (4) - właściwie referuje zagadnienia etyki, pracy, problemów społecznych, zna naukę Jana Pawła II na te tematy;
- ocena bdb (5) - zna dobrze nie tylko problematykę, ale potrafi wskazać źródła zjawisk społecznych, przewiduje konsekwencje tych zjawisk.
Literatura
Gryżenia K., Autentyzm a uczciwość, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2010, t. 13, nr 1, s. 77-86;
Jan Paweł II, Encyklika "Laborem exercens" (1981); (Tekst i komentarze, red., J. Gałkowski, Lublin 1986; Powołany do pracy, komentarz pod red., J. Kruciny, Wrocław 1983);
Jan Paweł II, Encyklika "Solicitudo rei socialis" (1987);
Jan Paweł II, Encyklika "Centesimus annus" (1991); (Tekst i komentarze, red. ks. F. Kampka, C. Ritter, Lublin 1998);
Przewodnik po encyklikach. Myśląc z Janem Pawłem II, M. Zięba, P. Kozacki, Poznań 1996;
Majka J., Etyka życia gospodarczego, 1982, s. 139-193;
Skorowski H., Moralność społeczna. Wybrane zagadnienia z etyki społecznej, gospodarczej i politycznej, Warszawa 1996, s. 79-117;
Skorowski H., Dlaczego etyka zawodu?, w: Etyka zawodu, Warszawa 1997;
Ślipko t., Zarys etyki szczegółowej, t. 1, Kraków 1982, s. 400-417;
Wiatrowski Z., Etyka zawodowa - ważny wyznacznik jakości działalności pedagogicznej, w: Po co etyka pedagogom?, red. W. Sawczuk, Toruń 2007, s. 80-89.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: