Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia WNP-PEZ-EZD
Przedmiot implikuje zagadnienia umożliwiające jednostkom i grupom społecznym zwiększenie kontroli nad uwarunkowaniami zdrowia w celu poprawy ich stanu zdrowia oraz sprzyja rozwijaniu zdrowego stylu życia, a także kształtowaniu innych środowiskowych i osobniczych czynników prowadzących do zdrowia.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wskazuje i tłumaczy różnice pomiędzy promocją zdrowia a profilaktyką
i edukacją zdrowotną oraz implikacje praktyczne z nich wynikające.
Charakteryzuje obszary działania i metody stosowane w promocji zdrowia oraz identyfikuje strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, narodowym i międzynarodowym.
Charakteryzuje inicjatywy, charakter działań pielęgniarki w promocji zdrowia w perspektywie lokalnej, narodowej
i międzynarodowej oraz omawia zasady budowania programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
Właściwie dobiera i wykorzystuje dostępne narzędzia do oceny czynników biologicznych, społeczno-ekonomicznych i kulturowo-środowiskowych, warunkujących stan zdrowia jednostki i społeczeństwa.
Przygotowuje jednostkę i rodzinę do zwiększenia kontroli nad stanem własnego zdrowia.
Konstruuje programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w oparciu o właściwie dobrany model promocji zdrowia oraz metody i techniki edukacji zdrowotnej oraz konstruuje i wdraża indywidualne programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej stosownie do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych jednostki i rodziny, współdziałając z indywidualnymi osobami, grupami wsparcia i instytucjami pracującymi na rzecz zdrowia społeczeństwa.
Prezentuje postawą osobistą wzór zachowań promujących zdrowie.
Wykazuje otwartość dla współpracy z indywidualnymi osobami, rodzinami, grupami wsparcia i instytucjami pracującymi na rzecz zdrowia społeczeństwa.
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Literatura
Woynarowska Barbara (2007). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN, Warszawa
ROZDZIAŁ 4. Koncepcje i podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej
ROZDZIAŁ 5. Edukacja zdrowotna a terapia i profilaktyka chorób oraz promocja zdrowia
ROZDZIAŁ 6. Metodyka edukacji zdrowotnej
ROZDZIAŁ 7. Współpraca z mass mediami w edukacji zdrowotnej
Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003, Wydawnictwo Naukowe Novum.
Jaczewski A., Komosińska K., Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej, Płock 2004, CeDeWu
Karski J.B., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
Kubica J., Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia, Warszawa 2004,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: