Edukacja i wychowanie w kulturach świata WNP-PEZ-EWK
W ramach wykładów przedstawione zostaną następujące zagadnienia wstępne: pluralizm kulturowy i religijny świata oraz jego wyzwania; uniwersalne własności kultury.
Ukazane będą następujące problemy:
Koncepcje kultury mechanizmy kulturowe (Przegląd i ocena stanowisk); Globalizacja kultury;
Relatywizm kulturowy a tolerancja;
Kulturowe podstawy osobowości;
Socjalizacja i akulturacja - pojęcia i przykłady w pracy pedagoga;
Tożsamość kulturowa. Obcy i odmieniec w kulturze;
Opozycja Natura - Kultura. Przegląd stanowisk;
Media i reklama nośnikiem treści (a)kulturowych.
Po naświetleniu powyższych tematów ukaże się systemy wychowania w kulturach. Przedmiotem wykładu będą nadto współczesne systemy edukacyjne ukształtowane przez określone kultury i zjawiska kulturowe.
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student definiuje istotę poznania zmian kulturowych (cel, metoda, przedmiot) i ich wpływ na działalność wychowawczą; rozróżniania typy poznania humanistyczno-pedagogicznego kultury (różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na przemiany dokonujące się w humanistycznej interpretacji faktów kulturowych w ciągu historii.
Student umie formułować w języku pedagogicznym problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych i ich wpływu na działalność pedagogiczną.
Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem pedagogicznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy
kultury i edukacji.
Kryteria oceniania
Metody: prowadzenie w grupie zajęć konwersatoryjnych, dyskusja, pogadanka, analiza wyników badań nad wybranymi problemami społeczno-kulturowymi, prezentacje multimedialne.
Kryteria oceny:
Praca pisemna (esej), prowadzenie zajęć konwersatoryjnych, aktywność, frekwencja. W razie konieczności egzamin pisemny z omawianych tematów, oceniany według następujących kryteriów:
- na ocenę 3,0 - 60% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania dotyczące treści wykładu, praca pisemna oceniona dostatecznie (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 3,5 - 65% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona dostatecznie, dostatecznie plus (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 4,0 - 70% - 75% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona na dobry ( kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 4,5 - 80% poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona na co najmniej dobry (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji);
- na ocenę 5,0 - 85 % i więcej poprawnych odpowiedzi na zadane pytania, praca pisemna oceniona na bardzo dobry (kryteria: wykorzystanie literatury, sposób wypowiedzi i argumentacji).
Literatura
A. Bernard, Antropologia kulturowa, PIW, Warszawa 2006; Świat człowieka, świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, red. E. Nowicka, PWN, Warszawa 2007; A. Kłoskowska, Socjologia kultury, PWN, Warszawa 2007; 4. B. Olszewska-Dioniziak, Człowiek, kultura, osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Alta, Kraków 2002; K. Brozi, Antropologia kulturowa, UMCS, Lublin 1992; F. Barth, A. Gingrich, R, Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, tlum. J. Tegnerowicz, UJ, Kraków 2007; L. H. Morgan, Społeczeństwo pierwotne, w: Świat człowieka, świat kultury…, s. 71-81; E. B. Tylor, Cywilizacja pierwotna, w: Świat człowieka, świat kultury…, s. 82-96; B. Malinowski, Argonauci zachodniego Pacyfiku, w: Świat człowieka, świat
kultury…,s. 507-552; A. R. Radclif-Brown, Brat matki w Afryce Południowej, w: Świat człowieka, świat kultury…,s. 591-598; E. Evans-Pritchard, Wódz w lamparciej skórze, w: Świat człowieka, świat kultury…,s. 612-620; M. Mauss, Szkic o darze, w: Świat człowieka, świat kultury…, s. 107-168; R. Pachociński, Współczesne systemy edukacyjne, Warszawa 2004; E. Sakowicz, Edukacja w środowisku pluralizmu kulturowego i religijnego, w: Kultura - młodzież - edukacja, Białystok 2008, s. 283-291; E. Sakowicz, Wychowanie do niezadawania przemocy według religii świata, w: T. Sakowicz (red.), Rodzina i szkoła wobec przemocy, Kielce 2004, s. 559-565; E. Sakowicz, Wychowanie w religiach świata, w: Leksykon pedagogiki religii, Warszawa 2007, s. 876-891.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: