Edukacja muzyczna w przedszkolu i w klasach I-III WNP-PEZ-EMWP
podczas zajęć omawiane i przedstawiane są następujące treści:
-edukacja muzyczna i rozwój dziecka
- podstawowa wiedza dot. zasad muzyki ( notacja muzyczna, zależności między podstawowymi wartościami rytmicznymi, elementarne pojęci i określenia muzyczne)
- zapoznanie z kwintesencją trzech najbardziej znanych systemów kształcenia muzycznego ( Kodaly'a, Dalcrose'a i Orffa)
- zapoznanie z rodzajami głosu ludzkiego
- przekazanie wskazówek dotyczących odpowiedniego doboru repertuaru piosenek dla dzieci w kontekście rozwoju ich aparatu głosowego, zabawy ze śpiewem i piosenką
- zapoznanie z różnymi rodzajami aparatu wykonawczego ( zespoły instrumentalne i wokalne)
- zapoznanie z przykładami różnych rodzajów i gatunków muzycznych wykorzystywanymi w edukacji muzycznej ( muz. różnych krajów, ludowa, klasyczna)
- zabawy muzyczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych, głosu, rytmu, rekwizytów.
- ruchowe i plastyczne zabawy muzyczne
- aktywne słuchanie muzyki - przykłady scenariuszy zabaw
- zachęcanie studentów do własnych kreatywnych poszukiwań, pobudzanie wyobraźni muzycznej, podejmowanie prób interpretacji utworu muzycznego/piosenki, zachęcanie do improwizacji i tworzenia własnych scenariuszy zabaw muzycznych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę. Zadaniem studenta jest napisanie pracy, której przedmiotem jest przedstawienie 4 nowych zabaw muzycznych, stworzonych na podstawie poznanych metod umuzykalniania dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Oceniana będzie kreatywność, twórcze wykorzystanie poznanych metod pracy z dziećmi, przedstawienie własnych propozycji zabaw muzycznych w oparciu o wiedzę dotyczącą rozwoju głosu i kształcenia słuchu muzycznego, odpowiedni dobór muzyki do zaproponowanego tematu oraz odpowiedni dobór metody pracy w stosunku do etapu rozwoju dzieci.
3,0 Zadawaląjąca wiedza z zakresu metod pracy, form aktywności muzycznej, celów i zadań edukacji muzycznej, potrafi przygotować scenariusz zajęć muzycznych do przedszkola i kl. I- III, popełnia błędy
3,5 Potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać w praktyce wiedzę w zakresie metod i form aktywności muzycznej
4,0 Dobra wiedza z zakresu edukacji muzycznej, płynnie posługuje się pojęciami: cel, metoda, forma aktywności muzycznej.
4,5 Popełniając drobne błędy potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce
5,0 W stopniu bardzo dobrym posługuje się wiedzą z zakresu edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I – III, potrafi bezbłędnie przygotować scenariusz zajęć zintegrowanych wykorzystując właściwe metody i formy, jest twórczy, potrafi współpracować w grupie
Literatura
G. Skorms, Gry przy muzyce, Akademos Poznań 1991; G. Dąbrowska, Tańcujże dobrze, WSiP Warszawa, 1991; U. Smoczyńska- Nachtman, Muzyka dla dzieci, WSiP Warszawa 1992; A. Stadnicki, Tańce dla dzieci, WSiP Warszawa 1994; J. Stadnicka, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP Warszawa 1998, M. Szelc-Mays, Tańce malowane, Universitas Kraków 2003, E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP Warszawa1999, R. Ławrowska, Muzyka i ruch, WSiP Warszawa 1991, E.Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP Warszawa 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: