Edukacja kulturalna WNP-PEZ-EK
Edukacja kulturalna w świetle filozoficznej interpretacja faktu kultury; różne języki opisu rzeczywistości (nauka, sztuka, religia); metodologiczne podstawy różnice interpretacji kultury i wychowania występujące w naukach humanistycznych; podstawowe pojęcia filozoficznej interpretacji kultury i wychowania; analiza wybranych tekstów filozoficznych.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
(W) Student powinien nazywać i objaśniać językiem filozofii zjawiska współczesnej kultury np. indywidualizm, laicyzacja, przemiany wartościowań. Posiada filozoficzne (teoretyczne) rozumienie człowieka jako twórcy i podmiotu kultury.
(U) Student umie formułować w języku filozofii problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych.
(K) Student jest otwarty na wprowadzanie w swoją praktykę zawodową teoretycznych problemów filozoficznych, dzięki temu zdobywa też większą świadomość kultury i budujących ją relacji.
AKTYWNOŚĆ STUDENTA i nakład pracy w godz.
__________________________________________
Wprowadzenia do analizy tekstów filozoficznych 5
Indywidualna analiza tekstów filozoficznych 15
Dyskusje wokół wybranych problemów współczesnej kultury 5
Przygotowanie do testu 5
__________________________________________
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
1) ocena formująca:
– na ocenę 2 - nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu antropologii filozoficznej i etyki;
– na ocenę 3 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) aczkolwiek nie ma umiejętności analizy związków pomiędzy zjawiskami kulturowymi wyłonionymi w opisie filozoficznym. Dostrzega elementarne różnice występujące między różnymi językami opisu rzeczywistości, tj. językami: nauki, sztuki, religii.
– na ocenę 4 -Student nie tylko poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) i ma umiejętność analizy związków pomiędzy zjawiskami kulturowymi wyłonionymi w opisie filozoficznym oraz dostrzegania różnic w opisie rzeczywistości dokonywanych w językach nauki, sztuki i religii, ale potrafi dokonywać podstawowych porównań interpretacji faktu kultury formułowanych w różnych naukach (np. filozoficznej z pedagogiczną).
– na ocenę 5 – Student nie tylko porównuje różne naukowe (filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, socjologiczne, kulturoznawcze) interpretacje faktu kultury oraz różne języki opisu rzeczywistości (naukowego, sztuki i religii), ale potrafi wyciągać wnioski, z przeprowadzonych porównań i odnosić je do współczesnej kultury oraz praktyki wychowawczej.
2) ocena końcowa: ocena z pracy studenta na zajęciach lub z testu.
Literatura
1. Gellner E., Postmodernizm, rozum, religia, przeł. M. Kowalczuk, PIW, Warszawa 1997.
2. Guitton J., Sens czasu ludzkiego, IW PAX, Warszawa 1989.
3. Jaroszyński P., Etyka. Dramat życia moralnego, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 1997.
4. Kołakowski L., Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Wyd. Znak, Kraków 2009, s. 138-144.
5. Krapiec M. A., Człowiek jako osoba, PTTA, Lublin 2005.
6. M. A. Krapiec, Dlaczego zło?, RW KUL, Lublin 1995.
7. Krąpiec M. A., Ludzka wolność i jej granice, PTTA, Lublin 2008.
8. Krapiec M. A., Psychologia racjonalna, dzieła t. XX, RW KUL, Lublin 1996.
9. Swieżawski S., Komentarze do tekstu Tomasza z Akwinu, w: Traktat o człowieku. Summa teologii 1, 75–89, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Wyd. Antyk, Kęty 1998.
10. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku. Summa teologii 1, 75–89, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Wyd. Antyk, Kęty 1998.
11. Weil S., Myśli, IW PAX, Warszawa 1985, s. 41-56.
12. Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza, t. 1–3, RW KUL, Lublin 1986.
Literatura uzupełniająca:
13. Baran B., Postmodernizm i końce wieku, Wyd. Inter Esse, Kraków 2003.
14. Bauman Z., Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
15. Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, przeł. J. Konieczny, Wyd. Znak, Kraków 2007.
16. Bronk A., Krajobraz postmodernistyczny, „Ethos” 1996, nr 33/34, s. 63–78.
17. Gogacz M., Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Oficyna Wydawnicza Navo, Bydgoszcz 1997.
18. Karłowicz D., Koniec snu Konstantyna, Ośrodek Myśli Politycznej–Księgarnia Akademicka, Kraków 2005.
19. Kloskowski K., Filozofia ewolucji i filozofia stwarzania, Wyd. ATK, Warszawa 1999.
20. Kołakowska A., Nowy realizm: odbicie beznadziejność , „Znak” 2001, nr 2, s. 4–11.
21. Krąpiec M. A., Czy człowiek bez celu?, „Człowiek w Kulturze” 1995, nr 6/7, s.16–17.
22. Krapiec M. A., Człowiek w perspektywie śmierci, w: tenże, Ja – człowiek, RW KUL, Lublin 1991.
23. Krąpiec M. A., Prawda – dobro – piękno jako wartości humanistyczne, w: Wezwani do prawdy i miłosierdzia, red. B. Bejze , „W Nurcie Zagadnień Posoborowych”, t. 17, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 1987, s. 9–25.
24. Krąpiec M. A., U podstaw rozumienia kultury, RW KUL, Lublin 1991.
25. Léna M., Chrześcijańskie powołanie wychowania, w: Religia w życiu społecznym, red. B. Bejze, „W Nurcie Zagadnień Posoborowych”, t. 20, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 1995,
26. Maritain J., Moralne i duchowe wartości wychowania, tłum. A. Ziernicki, w: Człowiek. Wychowanie. Kultura. Wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 131–145.
27. Spór o wartości w kulturze i wychowaniu, red. F. Adamski, Kraków 1991.
28. Swieżawski S., Dobro i tajemnica, Biblioteka Więzi, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: