Edukacja globalna WNP-PEZ-EGLOB
Problematyka zajęć ogniskuje się wokół edukacji globalnej i rozwojowej, cieszącej się coraz większym zainteresowaniem na świecie i w Polsce (w 2009 r. treści z tego zakresu zostały włączone do podstawy programowej). Edukacja globalna definiowana jest w różnoraki sposób, na przykład jako szerszy, globalny wymiar edukacji obywatelskiej, uświadamiającej ludziom istnienie zjawisk i współzależności globalnych.
Podczas kolejnych wykładów studenci będą mieli możliwość zapoznania się przede wszystkim z założeniami, celami, modelami i odmiennymi podejściami teoretycznymi w obszarze edukacji globalnej, a także z zagadnieniami ściśle powiązanymi z tą problematyką, takimi jak: globalizacja, rozwój, debaty dotyczące rozwoju, kontestatorzy i przeciwnicy globalizacji itp. Podjęta zostanie również dyskusja nad ideologicznymi fundamentami edukacji globalnej i jej możliwościami oraz ograniczeniami.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student będzie potrafił w sposób wielowymiarowy zanalizować procesy globalizacji (jako fenomen polityczny, ekonomiczny, społeczny, kulturowy i technologiczny); wskazać na różnorodne konsekwencje tych zjawisk, zwłaszcza w kontekście edukacji w jej wymiarze teoretycznym i praktycznym, oraz dokonać ich oceny. Będzie znał i rozumiał dylematy toczącego się współcześnie dyskursu na temat globalizacji, rozwoju i współpracy rozwojowej. Będzie także potrafił dokonać krytycznej analizy i syntezy różnych modeli i podejść w zakresie edukacji globalnej, oraz dostrzegał potrzebę podejmowania działań społeczno-edukacyjnych w tym obszarze, będących edukacyjną odpowiedzią na dylematy życia w globalnej, współzależnej rzeczywistości. W obszarze kształtowania postaw celem wykładu jest wzmacnianie poczucia odpowiedzialności i obywatelstwa w świecie globalnym oraz zaangażowania na rzecz zmian społecznych i budowania zrównoważonego świata.
Literatura
Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000.
Z. Łomny, Człowiek i edukacja wobec przemian globalnych, Radom 1996.
Z. Melosik, Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje. W: H. Kwiatkowska [red.], Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa 1994.
Z. Melosik, Edukacja skierowana na świat - ideał wychowawczy XXI wieku. "Kwartalnik Pedagogiczny" 1989, nr 3.
E. O'Loughlin, L. Wegimont, Edukacja globalna w Polsce: europejski proces partnerskiego przeglądu edukacji globalnej: krajowy raport na temat edukacji globalnej w Polsce, Warszawa 2009.
W. Wosińska, Oblicza globalizacji, Sopot 2007.
I. Wojnar, J. Kubin [red.], Edukacja wobec wyzwań XXI wieku: zbiór studiów, W-wa 1996.
M. Wojtalik, Globalna edukacja rozwojowa w Europie. "Przegląd Edukacyjny" 2005, nr 5.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: