Etyczne aspekty opieki, wsparcia i wychowania WNP-PEZ-EA
1. Nieodzowna znajomość problemów teoretycznych, stojących u podłoża oddziaływania wychowawczego. Potrzeba znajomości antropologii, etyki, aksjologii itp.
2. Natura człowieka i cel wychowania
3. Potencjalność człowieka i obowiązek rozwoju
4. Rola sprawności moralnych w wychowaniu i życiu człowieka
5. Edukacja humanistyczna i zawodowa
6. Dziedzictwo kulturowe w wychowaniu
7. Współczesna krytyka etyki normatywnej
8. Autonomia, autokreacja tożsamość
9. Pluralizm tolerancja, demokracja
10. Samowychowanie dopełnieniem wychowania
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Posiada teoretyczną wiedzę na temat wsparcia, opieki i wychowania, zna filozofię klasyczną, która najbardziej uzasadnia cel wychowawczy - moralne urobienie człowieka
2. Jest w stanie wykazać związek określoną doktryną teoretyczną i wynikającymi z niej praktycznymi konsekwencjami wychowawczymi.
3. Zna ważne i kluczowe zagadnienia dla pedagogiki, ich uzasadnienie teoretyczne w odpowiednich doktrynach filozoficznych i etycznych. Jedne z nich ukierunkowują na dojrzałość wychowanka, inne - niestety - nie mobilizują do wysiłku i prowadzą do deprawacji.
Umiejętności:
1. Potrafi wykorzystać wiedzę czysto teoretyczną w analizie interpretacji i ocenie programów edukacyjnych i sytuacji wychowawczych.
2. Na podstawie konkretnej działalności wychowawczej poszczególnych wychowawców czy instytucji potrafi wskazać teoretyczne założenia, dotyczące wizji człowieka i społeczeństwa.
3. Precyzyjnie i jasno wypowiada się na tematy wychowawcze z wykorzystaniem określonych teorii etycznych.
Kompetencje:
1. Docenia znaczenie wiedzy humanistycznej i ją wykorzystuje dla utrzymania i rozwoju prawidłowych relacji międzyludzkich.
2. Jest świadomy istnienia założeń filozoficznych w konstruowaniu odpowiednich koncepcji pedagogicznych.
3. Odpowiedzialne przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania wychowawcze i potrafi je uzasadnić.
Kryteria oceniania
ocena ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu etyki i pedagogiki, nie zna wielorakich koncepcji człowieka i celu jego rozwoju;
ocena dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi przedstawić główne zagadnienia etyki i pedagogiki;
ocena db (4) - potrafi właściwie zreferować problemy etyczne i wychowawcze, wyjaśnić ich wzajemny związek;
ocena bdb (5) - kompetentnie przedstawia zagadnienia pedagogiczne i jest w stanie wskazać, z jakich założeń teoretycznych, z jakich nauk one wynikają; trafnie określa współczesne tendencje kulturowe i ukazuje implikacje pedagogiczne.
Literatura
L. podstawowa:
1. Gałkowski S., Odpowiedzialność i rozwój. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Wyd. KUL, Lublin 2003;
2. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Oficyna Wyd. "Impuls", Kraków 2002;
3. Zubelewicz J., Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003.
Uzupełniająca:
1. Autorytet prawdy. Wychowanie dzieci i młodzieży, red. M. Ryś, Wyd. UKSW, Warszawa 2006;
2. Gryżenia K., Postmodernistyczna ironia - szansa czy zagrożenie dla rozwoju i wychowania, w: Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, red. S. Guz, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008, 109-122;
3. Gryżenia K., Klasyczne rozumienie tożsamości wobec współczesnej krytyki, w: Filozofia wychowania w XX wieku, red. S. Sztobryn, E. Łatacz,, J. Bochomulska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 181-194;
4. Gogacz M., Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Oficyna Wyd. "Navo", Warszawa 1997;
5. Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2003;
6. Robaczewski A., Doskonałość człowieka celem wychowania, "Człowiek w kulturze" 1999 nr 12, s. 31-35;
7. Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, red. E. Osewska, Wyd. UKSW, Warszawa 2011;
9. Zawadzki R., Wychowanie do podmiotowości i kreatywności, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: