Diagnozowanie i orzecznictwo zaburzeń rozwoju uczniów i niepowodzeń szkolnych WNP-PEZ-DZRU
Aktualny stan prawny w zakresie diagnozowania i orzecznictwa. Diagnoza psychologiczna i pedagogiczna.czynniki środowiskowe, osobowościowe, p.Diagnoza, czyli Co? Kogo? Po co? Jak? Czym? Kiedy? Gdzie? Kto będzie tę diagnozę prowadził; jakie są kompetencje, predyspozycje i ewentualnie ograniczenia tej osoby.
Prezentacja Diagnoza pedagogiczna, jej walory oraz błędy
Ogólne założenia teoretyczne diagnozy psychopedagogicznej. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 15 – 28).
2. Ocena przystosowania społecznego, ocena zaburzeń zachowania, powstałych w procesie wychowania.
3. Ustalenie możliwości zwiększenia efektywności procesu uczenia się
4. Profilaktyka niepowodzeń szkolnych
5. Diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka
Diagnoza środowiska wychowawczego dziecka: rodziny i szkoły. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 109 – 125 i 172 - 182).
6. Diagnoza sytuacji szkolnej
Diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 204 – 224).
7. Postępowanie postdiagnostyczne
8. Narzędzia diagnozy pedagogicznej:
- kwestionariusz,
- ankieta,
- arkusz obserwacyjny,
- - testy diagnostyczne
Podstawowe techniki diagnostyczne w psychologii i pedagogice. ( Jarosz, Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. s. 51 – 105).
9. Orzecznictwo. Konstrukcja orzeczeń/opinii. Rozumienie terminów zawartych w
orzeczeniach
10. Studium przypadku, budowa diagnozy i orzeczenia.
11. Analiza i konstrukcja ocen, opinii, wniosków i zaleceń.
Panel dyskusyjny Diagnoza i terapia, wzajemne uwarunkowania i efekty.
12. Zaliczenie przedmiotu.
sychoosobowościowe w diagnostyce i orzecznictwie.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
P_TW2_01 Zna terminologię używaną w terapii pedagogicznej
P_TW2_03 Posiada odpowiednią wiedzę z zakresu orzecznictwa, diagnozy i terapii
P_TW2_04 Posiada uporządkowaną wiedzę pozwalająca profesjonalnie diagnozować zaburzenia, ich przyczyny i charakter w obszarze niepowodzeń szkolnych
P_TW2_05 Posiada i potrafi zdiagnozować wiedzę w zakresie organizacji i zasad udzielania pomocy
P_TW2_06 Zna koncepcje rehabilitacji, edukacji włączającej terapii dzieci i niepowodzeń szkolnych.
Umiejętności:
P_TU2_01 Potrafi posługiwać się wiedzą z zakresun terapii pedagogicznej, pedagogiki włączającej i pedagogiki twórczości.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
Prezentacja multimedialna, referat, udział w dyskusji, obecność na zajęciach, zaliczenie testu z literatury przedmiotu.
Literatura
Guzik - Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice
Skałbania B., Diagnostyka pedaghogiczna
Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy
Ustawa o systemie oświaty z 1991r.
Najnowsze publikacje
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: