Diagnoza pedagogiczna WNP-PEZ-DPE
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do udzielenia pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Student poznaje przepisy prawne pozwalające na tworzenie różnych form zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolu, w szkole. Poznaje metody diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania, funcjonowania społecznego, kryteria rozpoznawania wybranych trudności. Studenci poznają skuteczność zastosowania różnych metod profilaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy korekcyjno - kompensacyjnej
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zrealizowaniu kursu student:
- posiada ogólną wiedzę dotyczącą diagnozy pedagogicznej,
- zna terminologię dotyczącą omawianych obszarów diagnozy pedagogicznej
- potrafi omówić wybrane narzędzia diagnostyczne
- rozumie uwarunkowania trudności i zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska
- potrafi zastosować podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy pedagogicznej
- potrafi stosować wybrane (pedagogiczne) narzędzia diagnostyczne
- posiada umiejętność poznawania dzieci i młodzieży
- posiada umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska
-potrafi dokonywać analizy i syntezy przyczyn i skutków powstałych zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostki jak też jej środowiska
- ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych
- ma świadomość odpowiedzialności i konsekwencji wiążących się z niewłaściwym zdiagnozowaniem
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Literatura
Lepalczyk I., Badura J., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1994.
Lisowska E., Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce 2008.
Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków 2011.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007.
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiazania praktyczne, Kraków 2011.
Deptuła M., (red.) Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2006.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: