Aksjologia w wychowaniu resocjalizacyjnym WNP-PEZ-AWWR
Treści merytoryczne:
Aksjologia jednym z podstawowych działów filozofii. Trudności z określeniem, czym są wartości. Sposób istnienia wartości (obiektywizm i subiektywizm aksjologiczny). Rodzaje wartości i ich hierarchia wyrazem racjonalności (rozumności) świata. Transcendentalne własności rzeczy. Osoba ludzka u szczytu wszelkich wartości. Znaczenie wyrażeń: "człowiek dobry", "człowiek zły". Założenia filozoficzne (antropologiczne i aksjologiczne) i wynikające z nich konsekwencje wychowawcze (np. dla pedagogiki totalitarnej, liberalnej, personalistycznej). Sprawności moralne w procesie spełniania się osoby. Doniosłość w wychowaniu właściwego rozumienia następujących zagadnień: demokracji, tolerancji, pluralizmu, jednostkowości, religii, autorytetu. Problem klauzuli sumienia. Introcepcja wartości istotnym czynnikiem procesu wychowawczego.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student ma podstawową wiedzę na temat aksjologii i jej powiązania z innymi dyscyplinami filozoficznymi. Jest przekonany, że wartości są zasadniczym czynnikiem procesu wychowawczego.
EK 2 - ma świadomość konsekwencji wychowawczych płynących ze stanowiska obiektywizmu i subiektywizmu aksjologicznego.
EK 3 - ma wiedzę na temat interdyscyplinarnego charakteru aksjologii.
Umiejętności:
EK 4 - posiada umiejętność wykorzystania odpowiednich wartości w oddziaływaniu wychowawczym.
EK 5 - potrafi ocenić współcześnie prezentowane wartości.
EK 6 - potrafi demaskować błędne przekonania o demokracji, pluralizmie, indywidualności itp. oraz wskazać właściwe rozumienie.
Kompetencje:
EK 7 - rozumie potrzebę stosowania odpowiednich wartości w pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.
EK 8 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych i zdolny do porozumiewania się ze specjalistami i niespecjalistami w danej dziedzinie.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie - 15 godz.
konsultacje - 10
przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.
przygotowanie się do egzaminu - 15 godz.
przygotowanie referatu, prezentacji - 25 godz.
suma godz. 80 [80/30(25) = 3]
liczba ECTS 3
Kryteria oceniania
Metody: wykład konwersacyjny, aktywny udział studenta w wyznaczonych zajęciach, prezentacja określonych tematów, analiza podstawowych tekstów.
- ocena ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu z zakresu aksjologii, etyki, pedagogiki oraz problemów współczesnego wychowania i kształcenia;
- ocena dost. (3) - w ograniczonym stopniu potrafi określić, czym jest aksjologia i jakie są problemy współczesnego wychowania i kształcenia;
- ocena db (4) - właściwie referuje problemy aksjologiczne współczesnego świata i ukazuje ich związek z wychowaniem;
- ocena bdb (5) - kompetentnie przedstawia zagadnienia aksjologiczne, jest w stanie wskazać ich związek z filozofią, etyką, trafnie ukazuje implikacje pedagogiczne.
Na ocenę końcową składają się: obecność na zajęciach, znajomość problematyki w czasie konwersacji, umiejętność dyskutowania i argumentowania omawianych tez; końcowe kolokwium.
Literatura
Lit. podstawowa:
A. Molesztak, Hierarchia wartości moralnych, w: Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, ATK, Warszawa 1996, s. 133-137;
S. Kowalczyk, Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Wyd. KUL, Lublin 2006, s. 190-195;
M. Furgała, Co współcześni licealiści mówią o wartościach, Wyd. UKSW, Warszawa 2011, s.44-70.
Lit. pomocnicza:
Aksjologia edukacji dorosłych, red. J. Kostkiewicz, Wyd. KUL, Lublin 2004;
W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika. W dobie przemian kulturowych, Podręcznik akademicki, przeł. J. Kochanowicz, WAM Kraków 2005, s. 19-39;
K. Chałas, Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1. Jedność, Lublin-Kielce 2003;
Człowiek - Wychowanie - Kultura. Wybór tekstów. Wyboru dokonał i zredagował F. Adamski, Wyd. WAM, Kraków 1993, s.131-157;
M. Dziewiecki, Osoba i wychowanie. Pedagogika personalistyczna w praktyce, Rubikon, Kraków 2003
J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992, s. 567-575;
K. Gryżenia, Chrześcijańska przeszłość dla kultury integrującej się Europy, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 11, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2008, s. 123-134;
P. Jaroszyński, Piękno czy wartość?, w: Poznanie bytu czy ustalanie sensów? red. A. Maryniarczyk, M. J. Gondek, Lublin 1999, s. 183-187;
S. Kunowski, Wartości w procesie wychowania, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2003;
A. Maryniarczyk, Zeszyty z metafizyki, t.IV: Racjonalność i celowość świata osób i rzeczy, Lublin 2000;
K. Olbrycht, Prawda dobro, piękno w wychowaniu człowieka, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002;
E. Podrez, Człowiek, byt, wartość. Antropologiczne i metafizyczne podstawy aksjologii chrześcijańskiej, Instytut Wyd. PAX, Warszawa 1989;
Cornelius J. van der Poel, W poszukiwaniu wartości ludzkich, przeł. T. Zembrzuski, Instytut Wyd. PAX 1987;
J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, Lublin 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: