Zasady konstruowania programów dydaktyczno-wychowawczych WNP-PE-ZD
Przedmiot dotyczy zapoznania się przez studentów z zasadami konstruowania systemów dydaktyczno -wychowawczych i opiekuńczych; nabycia umiejętności ich wartościowania w aspekcie integralnego rozwoju i wychowania dziecka, opieki i wsparcia; kształtowania umiejętności konstruowania programów dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych, a także innowacyjnego ich wdrażania na gruncie praktyki zawodowej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
01 - Ma pogłębioną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży.
02 - Zna terminologię dotyczącą konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych
03 - Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej i działalności terapeutyczno-rewalidacyjnej i wykorzystują ją w tworzeniu odpowiednich programów.
Umiejętności:
01 - Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych.
02 - Potrafi analizować własne działania pedagogiczne
(dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać
modyfikacji,potrafi obszary wymagające eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.
03 - Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji.
Kompetencje:
01 - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
02 - Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
03 - jest wrażliwy na problemy edukacyjne dziecka w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka z różnorodnymi dysfunkcjami, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.
Kryteria oceniania
Student, który realizuje efekty kształcenia na poziomie
-dostatecznym (3,0) - posiada podstawową wiedzę z z zakresu podmiotów działalności pedagogicznej w szkole, terminologii dotyczącej konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych oraz uczestnika działalności edukacyjnej, potrafi znaleźć rozwiązania prostych problemów pedagogicznych; rozumie własne działania pedagogiczne, skonstruować elementy niezbędne do tworzenia programów wychowawczo-dydaktycznych, wykazuje fragmentaryczną odpowiedzialność za własne przygotowanie i podejmowane decyzje i ich skutki, rozumie konieczność prowadzenia, oraz wykazuje wrażliwość na problemy edukacyjne dziecka
-dobrym (4,0): ma pogłębioną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży, wymienia i wyjaśnia zasady konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych, ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjne i wykorzystują ją w tworzeniu odpowiednich programów; potrafi generować rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych; potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych; jest wrażliwy na problemy edukacyjne dziecka w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka z różnorodnymi dysfunkcjami, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.
- bardzo dobrym (5,0): ma pogłębioną o literaturę przedmiotu i uzupełniająca, wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży, wymienia, wyjaśnia, analizuje i poddaje ocenie zasady konstruowania, wartościowania i wdrażania programów dydaktyczno-wychowawczych, ma uporządkowaną, wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach, wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjne i wykorzystują ją w tworzeniu odpowiednich programów; potrafi generować kreatywne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz trafnie i twórczo przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych; potrafi poddawać złożonej analizie własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji i podawać jej propozycje, eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne; potrafi zaprojektować i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać i uzasadniać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji; wyróżnia się wysoką odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych szerzy taką postawę w gronie innych specjalistów; jest szczególnie wrażliwy na problemy edukacyjne dziecka w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji dziecka z różnorodnymi dysfunkcjami, gotowy i zdolny do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.
EK będą weryfikowane poprzez:
- aktywność i zaangażowanie na zajęciach
- przygotowanie fragmentu programu dydaktycznego lub wychowawczego
Literatura
Adamek I., Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania programów szkolnych, Kraków 2007.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, tom I, Kielce 2003, s. 59-80.
Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002.
Pachociński R., Współczesne systemy edukacyjne, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca:
Dąbrowski Z. Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn 2006.
Dziwaluk D., Systemy szkolne w Unii Europejskiej, Warszawa 1992.
Gnitecki J. (red.), Konstruowanie autorskich programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój uczniów w kształceniu szkolnym i pozaszkolnym, Poznań 2006
Kropiwnicki J. (red.), Wewnątrzszkolny system wychowania, Jelenia Góra 2000.
Simm M., Węgrzyn-Jonek E., Budowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: