Wybrane problemy współczesnej pedagogiki pracy WNP-PE-WYBP
1. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy - praca człowieka, kwalifikacje i kompetencje zawodowe, zawód;
2. Przemiany w charakterze, treści i organizacji pracy ludzkiej. Elastyczność jako nowa jakość strukturalna;
3. Wartości w pedagogice pracy: podmiotowość, odpowiedzialność, przedsiębiorczość;
4. Szkolny i pozaszkolny system kształcenia zawodowego a oczekiwania człowieka pracującego;
5. Współczesne problemy świata pracy: bezrobocie, dyskryminacja, mobbing, pracoholizm, stres, wypalenie zawodowe;
6. Pedagogika pracy wobec procesów transformacji, europeizacji i globalizacji;
7. Modele przebiegu kariery zawodowej. Czynniki wpływające na zarządzanie karierą - wymiar indywidualny oraz organizacyjny;
8. Programy wspólnotowe, organizacje międzynarodowe wspierające rozwój zawodowy.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego;
Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej;
Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno - społecznych;
Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole;
Student posiada pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie specjalności;
Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, samodoskonalenia, podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy i placówkami oświatowymi, w tym dla dorosłych, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania problemów edukacyjno - społecznych w skali lokalnej i makrospołecznej.
Kryteria oceniania
Zajęcia o charakterze informacyjnym i aktywizującym, z wykorzystaniem środków wizualnych (m.in. prezentacji multimedialnych).
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Egzamin pisemny (zaliczenie w formie pisemnej od roku akad. 2014/2015) - test wiadomości obejmujący pytania zamknięte i otwarte, w tym tzw. pytania problemowe (P_WD2_01, P_WD2_03, P_UD2_01, P_UD2_06, P_KD2_01, P_KD2_05)
- Projekt studencki, samodzielnie wykonany w konsultacji z prowadzącym zajęcia (P_UD2_01, P_UD2_06)
- Dyskusja plenarna dotycząca przemian w charakterze, treści i organizacji pracy ludzkiej (P_KD2_01, P_KD2_05)
Literatura
1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008
2. Bogaj A., Kwiatkowski S. M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006
3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005
4. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: