Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dziecka WNP-PE-WSPS
ćwiczenia usprawniają psychospołeczny rozwój dziecka koncentrują się wokół następujących problemów: etapy rozwojowe w sferze osobowości,,zachowań sytuacyjnych i rozwoju funkcji psychicznych.
Dążenia i tendencje opozycyjne wobec siebie w różnych okresach życia: przedszkolnym, wczesnoszkolnym, wszkolnym, gimnazjalnym, dojrzewania.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
P_TW2_04 Posiada usystematyzowaną wiedzę o różnych środowiskach i czynnikach mających znaczący wpływ na psychospołeczne funkcjonowanie dziecka.
P_TW2_05 Prezentuje wiedzę dotyczącą organizacji i zasad skutecznie(stoswnie do możliwości) wspierających rozwój psychospołeczny dziecka.
P_TW2_06 Zna i potrafi odpowiednio zastosować koncepcje terapeutyczne wspomagajace rozwój osobowości.
Umiejętnoiści
P_TU2_02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, podejmuje decyzje, odpowiada za skutki swoich działań.
P_TU2_03 Wnikliwie obserwuje i potrafi dostrzec symptomy psychospołecznych deficytów osobowościowych dziecka.
P_TU2_06 Potrafi zaprojektować i poprowadzić zajęcia z dziećmi.
Kompetencje społeczne
P_TK2_03 Ma świadomość poziomu wiedzy, potrzeby jej pogłębianai i doskonalenia oraz potrafi dokonać krytycznej oceny własnych kompetencji i doskonalić słabsze ich obszary.
P_TK2_04 Profesjonalnie i krytycznie traktuje pracę nauczyciela - terapeuty.
Kryteria oceniania
Zespołowe analizowanie rzeczywistych sytuacji problemowych dotyczących rozwoju osobowości dziecka.Burza mózgów. Indywidualne prezentacje sytuacji wymagających wsparcia i działań o charakterze wspomagającym rozwój psychoosobowościowy.
Na ocenę zaliczeniową składają się: obecność, aktywność i prezentacje indywiduale i grupowe treningu wspomagającego rozwój osobowości.
Literatura
Bardziejewska, M., Brzezińska, A., Hejmanowski, Sz. (2004). Osiągnięcia i zagrożenia dla rozwoju młodzieży w okresie dorastania. W: A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 91-106). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań,(redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski).
Brzezińska, A. (2002). Dorosłość – szanse i zagrożenia dla rozwoju. W: A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Poznań.
Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 274-279.
Erikson, E. H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 81 - 90.
Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN, s. 66-76
Sękowska, M. (2000). Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona. W: P. Socha (red.) Kraków.
Wadsworth, B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa.
Wygotski, L. S. (2002). Kryzys siódmego roku życia. W: L. S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie (s. 165-177). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska, M. Marchow; przekład: T. Czub).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: