Wsparcie społeczne WNP-PE-WSP
Celem zajęć jest przedstawienie istoty, rodzajów oraz układów wsparcia społecznego. Ponadto ukazanie sytuacji oraz podmiotów wymagających wsparcia, jak również podmiotów i instytucji będących jego źródłem.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę na temat terminologii, źródła i rodzajów wsparcia społecznego
Wskazuje rolę wsparcia społecznego w sytuacjach stresu życiowego
Opisuje problemy i techniki pomiaru wsparcia społecznego
Umiejętności:
Uzasadnia zależność efektywności resocjalizacji od wsparcia społecznego
Zespołowo sporządza i prezentuje możliwości wsparcia osób uzależnionych, karanych sądownie, wychowanków z pogotowia opiekuńczego i domu dziecka
Przeprowadza rozmowę z pracownikami instytucji wsparcia społecznego
Kompetencje:
Wyraża gotowość wsparcia społecznego osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie i jest do tego odpowiednio przygotowany
Ma świadomość poziomu swoje wiedzy i umiejętności oraz roli kompetencji pedagogów we wsparciu osób resocjalizowanych
Kryteria oceniania
3.0 Student ma znikomą wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, bardzo pobieżnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i konieczność udzielania im wsparcia, potrafi wskazać podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny.
3.5 Student ma dostateczną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, pobieżnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i konieczność udzielania im wsparcia, zna podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny.
4.0 Student posiada podstawową wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, dokonuje analizy problemów i sytuacji wymagających wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i konieczność udzielania im wsparcia, zna akty prawne w tym zakresie wskazuje rodzaje i funkcje instytucji wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny, rozpoznaje mechanizm uzależnienia i potrafi wskazać sieć wsparcia w takich sytuacjach.
4.5 Student posiada wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, dokonuje analizy problemów i sytuacji wymagających wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i konieczność udzielania im wsparcia, interpretuje akty prawne w tym zakresie wskazuje rodzaje i funkcje instytucji wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny, rozpoznaje mechanizm uzależnienia i potrafi wskazać i organizować sieć wsparcia w takich sytuacjach.
5.0 Student posiada całkowitą wiedzę temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, dokonuje szczegółowej analizy problemów i sytuacji wymagających wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym i konieczność udzielania im wsparcia,wyczerpująco charakteryzuje instytucje i podmioty wsparcia społecznego dzieci i rodzin, interpretuje akty prawne w tym zakresie, wskazuje rodzaje i funkcje instytucji wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny, rozpoznaje mechanizm uzależnienia i potrafi wskazać i organizować sieć wsparcia w takich sytuacjach.
Literatura
Podstawowa:
G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej , Opole 2005; Praca socjalna w służbie ludziom, pod red. A. Żukiewicza, Toruń 2012; Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. Kawuli, Toruń 2006; W. Ratyński, Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003; Gaś B.Z, Efektywność instytucjonalnych form pomocy na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Lublin 2008; Gaś B.Z., Młodzieżowy program wsparcia rówieśniczego ,Warszawa 1995; Pedagogika społeczna: dokonania- aktualność -perspektywy,pod red S. Kawuli, Toruń 2002; Szczepanik R., Wawrzyniak J., Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012; Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie - zagrożenia rozwojowe i społeczne, pod red. E. Wysockiej, Warszawa 2012; B. Krajewska, Instytucjonalne wsparcie pracujących rodziców nad najmłodszymi dziećmi (w:) Człowiek w pedagogice pracy, pod red B. Baraniak, Warszawa 2012; B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009; M. Winiarski, Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności (w:) Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, pod red. W. Danilewicz, Warszawa 2009; Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernata, J. A. Malinowskiego, Toruń 2013;R. M. Ilnicka, Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Toruń 2008;Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005.
Uzupełniająca:
Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa 2004; Palak Z., Bartkowicz Z., Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji, Lublin 2004; Dziecko i rodzina, Społeczne powinności opieki i wychowania, pod red. U. Grucy - Miąsik, Rzeszów 2007; Rodzina polska na przełomie wieków. Przeobrażenia, zagrożenia, patologie, pod red. J. Żebrowskiego, Gdańsk 2006; Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997; Dziecko zagrożone wykluczeniem, pod red. K. Biel, J. Kusztal, Kraków 2011; Patologie społeczne. Praktyczne aspekty zapobiegania i zwalczania patologii społecznych, pod red. J. Bubiło, T. Guz, D. Krukowska - Bubiło, Lublin 2012; U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Torun 2010; Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, pod red. T. Sołtysiak, J. Sudar - Malukiewicz, Bydgoszcz 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: