Wybrane problemy myśli pedagogicznej WNP-PE-WMP
Poziom przedmiotu: podstawowy
Wybrane przez prowadzącego problemy myśli pedagogicznej to jej relacja do państwa, wychowania i kształcenia kobiet oraz do praw i wychowania malego dziecka.
Cele nauczania przedmiotu: student powinien posiąść rozwiniętą kulturę pedagogiczną oraz rozszerzoną ogólną kulturę humanistyczną. Student powinien prezentować znajomość najważniejszych danych z zakresu dziejów myśli pedagogicznej i jej praktycznej realizacji. Powinien posiąść umiejętność właściwej interpretacji zjawisk pedagogicznych w przeszłości i teraźniejszości w oparciu o doświadczenia historyczne. Powinien potrafić dokonać analizy wpływu myśli pedagogicznej na praktykę pedagogiczną i odwrotnie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA
ma wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej
zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej; posiada wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej oraz jej historycznych przemian
zna terminologię pedagogiczną i jej źródła
zna relacje między filozofią, kulturą a edukacją w kontekście historycznym
zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej
zna podstawowe teorie wychowania i uczenia się i ich procesy rozwojowe
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii pedagogiki w celu analizy współczesnych problemów edukacyjnych
ma umiejętność humanistycznego, historycznego i pedagogicznego myślenia
potrafi analizować i opisywać mechanizmy edukacyjne w odniesieniu do zmian historycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej
wykazuje refleksję nad istotą przemian w edukacji na przestrzeni wieków
potrafi uczestniczyć w dyskusji, podbudowując wypowiedź poglądami różnych autorów
ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych
rozumie problemy etyki zawodowej pedagoga.
Opis ECTS
udział w wykładach – 30
praca własna:
- przygotowanie do zajęć – 10
- czytanie wskazanej literatury – 15
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny po pierwszym semestrze. W ramach egzaminu trzeba odpowiedzieć na pięć pytań, z których każde jest osobno oceniane w skali od 0 do 1 punktu. Na ocenę dostateczną trzeba otrzymać 2,5 punktu, na ocenę dobrą powyżej 3, 5, a na ocenę bardzo dobrą powyżej 4,5 punktów.
Literatura
S. Kot, Historia wychowania, t. I i II, Warszawa 1994; S. Litak, Historia wychowania. Do wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2005; J.Draus, R. Terlecki, Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2005; Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I, II i III, oprac. S. Wołoszyn, Warszawa 1965.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: