Współczesne koncepcje filozofii i etyki WNP-PE-WE
1. Oblicza kryzysu – Jan Paweł II
2. L. Kołakowski: o tolerancji, przyszłość religii i filozofii
3. Ateizm
źródła współczesnego ateizmu
nowy ateizm („czterej jeźdźcy ateizmu: Dawkins, Hitchens, Dennett, Harris)
4. Etyka – kontrowersyjne ujęcia - Singer
5. Inne kontrowersyjne ideologie
queer
transhumanizm
chrześcijaństwo bez Boga (Vattimo, Rorty Zabala)
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student:
1) wiedza: student potrafi uzasadnić specyfikę filozofii i etyki; wskazuje problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; uzasadnia związki między moralnością i wychowaniem, właściwe określa znaczenie godności w etyce personalistycznej;
2) umiejętności: student analizuje kontrowersyjne problemy filozoficzne etyczne w sposób pogłębiony i wielostronny, nabywa zdolność krytycznej oceny przedstawianych argumentów i autokrytycznej – własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;
3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę filozoficzna i etyczną, jest otwarty na odmienne argumenty, postawy i widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie
liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)
ćwiczenia - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.
przygotowanie do kolokwium - 15 godz.
przygotowanie referatu, prezentacji - 5 godz.
suma godzin - 50
Kryteria oceniania
ocena niedostateczna (2) - nie zna wspólczesnych tendencji w filozofii i etyce i nie jst zdolny do zanalizowania kontrowersyjnych problemów filozoficznych i etycznych
ocena dostateczna (3) - potrafi wyjaśnić specyfikę filozofii i etyki; wskazuje główne współczesne nurty
ocena dobra (4) - potrafi trafnie analizować kontrowersyjne i nietypowe problemy filozoficzne i moralne w różnych dziedzinach życia (kulturze, życiu społecznym);
ocena bardzo dobra (5) - ma zdolność krytycznego samokrytycznego myślenia; potrafi odnaleźć filozoficzne i ideologiczne podstawy opinii i postaw.
Literatura
Dawkins, R. Bóg urojony, Warszawa 2007, Wydawnictwo CiS
Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus, Watykan 1991
- Encyklika Fides et ratio, Watykan 1998
- Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Liberia Editrice Vaticana, Watykan 1986
- Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005
Kołakowski L. Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009
Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Warszawa 2013
Rorty R., Vattimo G., Przyszłość religii, tłum. S. Królak, Eidos, Kraków 2010
Starnawski W., Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: