Warsztat pracy doradcy, coacha, specjalisty ds. kierowania rozwojem - warsztaty WNP-PE-WAR
Zakres realizowanych tematów:
1. Kompetencje zawodowe - wynik kształcenia zawodowego i nabywanego doświadczenia. Wprowadzenie do zajęć.
2. Narzędzia skutecznej komunikacji. Umiejętność właściwej autoprezentacji oraz jej znaczenie w procesie komunikacji.
3. Zasady budowania warsztatu doradcy zawodowego - wybrane narzędzia i techniki pracy.
4. Idea coachingu - przeprowadzanie klienta przez proces zmiany: cechy, rodzaje oraz etyczny wymiar coachingu.
5. Prezentacja (m.in. scenariuszy zajęć) oraz ocena przygotowanych zespołowych projektów studenckich.
6. Określenie posiadanych zasobów, w tym umiejętności i kompetencji, przydatnych w doradztwie zawodowym, coachingu oraz budowaniu swojej strategii rozwoju.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego;
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego;
Student potrafi wybrać i realizować właściwy sposób postępowania, dobrać środki i metody pracy w celu przygotowania klienta do przechodzenia między kolejnymi etapami kariery edukacyjno - zawodowej oraz poprawnie wybrać strategie działania, które powinny być stosowane w placówkach edukacyjnych;
Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole;
Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego, coacha;
Student jest wrażliwy na potrzeby i gotowy do komunikowania i współpracy z osobami potrzebującymi wsparcia w podejmowaniu decyzji zawodowych, poszukujących pracy, aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia.
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Projekt studencki zespołowy (P_WD2_01, P_UD2_02, P_UD2_05,P_UD2_06, P_KD2_02, P_KD2_03)
Zaplanowanie przedsięwzięcia (np. warsztatu, wykładu, konkursu) dla wybranej grupy osób. Temat powinien uwzględniać zainteresowania i potrzeby adresatów danego działania edukacyjnego oraz nawiązywać do problematyki współczesnego rynku pracy, m.in. jego właściwości lub wyzwań.
- Obecność i aktywny udział w zajęciach (P_WD2_01,P_KD2_02, P_KD2_03)
Na ocenę dostateczną - Student ma wiedzę o wyzwaniach, jakie stoją przed współczesnym doradcą zawodowym (w zakresie wyposażenia jednostek w informacje o zawodach i możliwościach kształcenia oraz uniwersalne umiejętności wyboru zawodu, zmiany zawodu lub przekwalifikowania się), a także coachem. Student potrafi wykorzystać profesjonalne narzędzia i metody wspierające usługi doradcze, coachingowe oraz własne predyspozycje do pracy z klientem indywidualnym i z grupą.
Wzmocnienie oceny dostatecznej (3,5) jest możliwe poprzez przeprowadzenie danego przedsięwzięcia (np. warsztatu, wykładu, konkursu) dla wybranej grupy osób oraz jego ocenę przez Uczestników projektu.
Wzmocnienie oceny dostatecznej plus (4,0) poprzez pozyskanie przez Studentów wsparcia innych specjalistów (osób, instytucji) do przygotowywanego działania.
Wzmocnienie oceny dobrej (4,5) jest możliwe dzięki opracowaniu w ramach projektu materiałów edukacyjnych, a także uczestnictwu Studentów w wybranym, dodatkowym wydarzeniu (konferencja, szkolenie, wykład otwarty itp.) dostarczającym wiedzę i umiejętności przydatne do budowania warsztatu doradcy zawodowego oraz personalnego, coacha i podzielenie się refleksjami oraz zdobytym doświadczeniem z innymi uczestnikami zajęć (5,0).
Literatura
1. Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo - kontynuacja dyskursu : podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
2. Paszkowska-Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006.
3. Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.
4. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy:
doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012.
5. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013.
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.
2. Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie, Gliwice 2006.
3. Law H., Ireland S., Hussain, Z. Psychologia coachingu, Warszawa 2010.
4. McKey M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2006.
5. Thorpe, S., Clifford, J. Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów, Poznań 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: