Teoretyczne podstawy wychowania WNP-PE-TPWC
Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa; Wychowanie: różnorodne ujęcia definicyjne; Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania; Struktura procesu wychowania i jego dynamika; Podmiotowość w wychowaniu; Proces wychowania moralnego i jego struktura; Podstawowe środowiska wychowawcze; Wychowanie wobec wyzwań współczesnego świata.
Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania.
- Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.
Umiejętności:
- Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi;
- Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.
Kompetencje:
- Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.
- Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka;
AKTYWNOŚĆ STUDENTA - NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz.
Przygotowanie referatu i prezentacji - 15 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 75 godz./30 (25) = 3
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe:
przygotowanie prezentacji,
przygotowanie referatu,
kolokwium ustne.
3.0 - Umie scharakteryzować podstawy teorii wychowania; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw wychowania; potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania moralnego i podmiotowości w wychowaniu; umie analizować i interpretować problemy wychowawcze.
3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) teorii wychowania oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.
4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.
4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania oraz umie opracować strategie wychowawcze.
5.0 - Potrafi przedstawić podstawy wychowania; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych; analizować i interpretować współczesne problemy wychowawcze.
Na ocenę końcową składają się: obecność na zajęciach, przygotowanie i aktywność podczas zajęć oraz ocena z kolokwium ustnego.
Literatura
1. J. Locke, Z myśli o wychowaniu, Z rozważań dotyczących rozumu ludzkiego, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I, PWN, Warszawa 1965, s. 381-412.
2. E. Claparede, Koncepcja wychowania funkcjonalnego, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 73-92.
3. J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 124-142.
4. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 167-176.
5. S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1997, s. 156-178 (rozdział VII: O pojęciu i celu wychowania moralnego).
6. B. Nawroczyński, Ideał wykształcenia; Dorabianie się struktury duchowej, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 310-321.
7. S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1993, s. 25-41 (rozdziały II, III).
8. J. Maritain, Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: F. Adamski (red.), Człowiek, wychowanie, kultura, WAM, Kraków 1993, s. 61-79.
9. J. Tarnowski, Człowiek – dialog – wychowanie. Zarys chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej, „ZNAK” 1991, nr 436 (9), s. 69-78.
10. B. Śliwerski, Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy, w: Wychowanie. Pojęcia Procesy Konteksty, t. 1, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 25-76.
11. J. Mariański, Między rajem a apokalipsą. O potrzebie wychowania ku wartościom uniwersalnym, w: Wychowanie. Pojęcia Procesy Konteksty, t. 2, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 53-82.
12. Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacquesa Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998, s. 85-113 (rozdz. 4 i 5).
13. P. Grzybowski, Wychowanie ku międzykulturowości. W poszukiwaniu człowieka w innych i obcych, w: Wychowanie. Pojęcia Procesy Konteksty, t. 2, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 105-123.
14. K. Olbrycht, Nowy humanizm Jana Pawła II jako perspektywa dla współczesnej rzeczywistości szkolnej i wychowawczej, „Paedagogia Christiana” 2/32(2013), s. 53-68.
15. T. Hejnicka-Bezwińska, Tożsamość pedagogiki w warunkach „wielkiej zmiany kulturowej”, „Rocznik Pedagogiczny”, 2013, t. 36, s. 35-55.
16. J. Kuźma, Nauka o szkole. Teorie i wizje przyszłej szkoły, „Roczniki Pedagogiczne” 2013, t. 5(41), nr 2, s. 15-52.
17. P. Piotrowski, Jak można wspierać zamiast wychowywać?, „Studia z Teorii Wychowania”, 2014, t. V, nr 1(8), s. 55-70.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: