Teorie poradnictwa zawodowego WNP-PE-TEZ
Cele programowe/ nauczania
1.Rozumienie związków teorii poradnictwa zawodowego z teorią psychologii rozwojowej;
2.Rozumienie związków teorii poradnictwa zawodowego z teorimi osobowości człowieka,
3.Rozumienie związków teorii poradnictwa zawodowego z psychologią pracy
4.Rozróżnianie teorii poradnictwa zawodowego,
5.Rozumienie roli teorii poradnictwa zawodowegow dostosowaniu zawodu do predyspozycji człowieka
6.Określanie przydatności teorii poradnictwa zawodowego dla pracownika i pracodawcy.
Tresci programowe/ kształcenia
1 Naukoznawstwa u podstaw teorii poradnictwa zawodowego.
2. Zawodoznawcze teorie poradnictwa zawodowego.
3. Psychologiczne teorie poradnictwa zawodowego.
4. Socjologiczne teorie poradnictwa zawodowego
Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotu:: Podstawy pedagogiki pracy z etyką, przedmioty specjalistyczne z obszaru doradztwa
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej, edukacji ustawicznej, prawa pracy i etyki zawodowej,
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym potrzebną do diagnozowania i prognozowania przydatności zawodowej w oparciu o technologię pomiarową,
ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, posiada kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi,
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych;
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazując klientowi możliwości rozwoju kariery zawodowej przez całe życie
Kryteria oceniania
Wykład ilustrowany foliogramami i prezentacjami multimedialnymi
Egzamin ustny oceniany wg obowiązującej skali ocen
Literatura
Wykaz lektur podstawowych
1.Baraniak B., Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej Warszawa 2008
2.Baraniak B., Metody badania pracy Warszawa 2009
3.BaraniakB.,/red/Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej Warszawa 2007
4. Paszkowska – Rogacz A., Doradztwo zawodowe w systemach Unii Europejskiej. Warszawa 2007
5. Szumigraj M., Poradnictwo kariery. Warszawa 2011
Wykaz literatuty uzupełniającej:
1.Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Poznań 1995
2.Baraniak B., Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej Warszawa 2008
3.Baraniak B., Metody badania pracy Warszawa 2009
4.BaraniakB.,/red/Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej Warszawa 2007
5.Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań. Warszawa 1996
6.Nowacki T., Zawodoznawstwo Radom 2001
7.Piorunek M., Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej. Poznań 2004
8.Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodowego. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne Wrocław 1997
9.,Wołk Z. Poradnictwo zawodowe w edukacji szkolnej Zielona Góra 2006
w edukacji szkolnej Zielona Góra 2006
10.Wołk Z, Całożyciowe poradnictwo zawodowe Zielona Góra 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: