Strategie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I-III WNP-PE-STP
Etap wychowania przedszkolnego odgrywa istotną rolę w kształtowaniu u dzieci gotowości do nauki czytania i pisania. Odbywa się to poprzez świadome, intencjonalnie zaprojektowane sytuacje dydaktyczno - wychowawcze, jednak zintegrowane z zabawą, która jest podstawową, na tym etapie, aktywnością dzieci. Podczas zajęć studenci zostaną zaznajomieni z zasadami projektowania i prowadzenia tego rodzaju zajęć.
Treści edukacji polonistycznej w klasach 1-3 zaliczane do wiedzy podstawowej stanowią podwaliny dalszych osiągnięć szkolnych. Istotą edukacji polonistycznej w tym okresie jest proces nauki czytania i pisania oraz rozbudzenia zamiłowania do szeroko rozumianej literatury.
Studenci podczas realizacji tego przedmiotu poznają charakterystykę procesów nauki czytania i pisania, strategie / metody nauki czytania i pisania, proces rozwoju i kształcenia języka dzieci w klasach 1-3. Omówione zostaną elementy pracy z tekstem literackim, nauczanie gramatyki, ortografii i interpunkcji. Poruszone zostaną kwestie związane z użyciem dramy w edukacji polonistycznej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK 1- Student potrafi scharakteryzować współczesne założenia zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
EK2 - Opisuje cele i treści programowe w zakresie edukacji polonistycznej; wskazuje formy, metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego praz klas I-III, potrafi podać założenia oceny opisowej.
Ek 3 - Zna pojęcia, przyczyny i sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym w edukacji literacko-językowej.
Umiejętności:
EK 4 - Student potrafi zoperacjonalizować cele w edukacji polonistycznej, dokonać analizy obowiązującej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej; oceniać sytuacje edukacyjne.
EK 5- Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej w celu projektowania zajęć zintegrowanych; potrafi opracować scenariusz zajęć i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktycznej i wychowawczej w kl. I-III;
EK 6 - Potrafi planować pracę dydaktyczną i wychowawczą z uwzględnieniem różnic indywidualnych; potrafi sporządzić ocenę opisową.
Kompetencje:
EK 7 - Student wykazuje twórczą, krytyczną postawę wobec założeń i wymagań w pracy z uczniem w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
EK 8 - dokonuje samooceny własnych kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobowego. W czasie zajęć odznacza się wysoką kulturą osobistą.
Opis 2 ECTS:
Udział w zajęciach: 20 godz
Przygotowanie do zajęć: 10 godz
Przygotowanie prezentacji: 30 godz
Razem: 60 godz.=2 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Na ocenę dst (3) Student – w ograniczonym zakresie potrafi scharakteryzować współczesne założenia zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w ograniczonym zakresie opisuje cele i treści programowe w zakresie edukacji polonistycznej; wskazuje formy, metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego praz klas I-III, w ograniczonym zakresie potrafi podać założenia oceny opisowej, w ograniczonym zakresie zna pojęcia, przyczyny i sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym w edukacji literacko-językowej.
W ograniczonym zakresie operacjonalizacje cele w edukacji polonistycznej, dokonuje analizy obowiązującej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, ocenia sytuacje edukacyjne.
W ograniczonym zakresie potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej w celu projektowania zajęć zintegrowanych; potrafi opracować scenariusz zajęć i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktycznej i wychowawczej w kl. I-III oraz planować pracę dydaktyczną i wychowawczą z uwzględnieniem różnic indywidualnych; potrafi sporządzić ocenę opisową.
Na ocenę dst + (3+) student – w niepełnym zakresie potrafi scharakteryzować współczesne założenia zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w niepełnym zakresie opisuje cele i treści programowe w zakresie edukacji polonistycznej; wskazuje formy, metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego praz klas I-III, w niepełnym zakresie potrafi podać założenia oceny opisowej, w ograniczonym zakresie zna pojęcia, przyczyny i sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym w edukacji literacko-językowej.
W niepełnym zakresie operacjonalizacje cele w edukacji polonistycznej, dokonuje analizy obowiązującej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, ocenia sytuacje edukacyjne.
W niepełnym zakresie potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej w celu projektowania zajęć zintegrowanych; potrafi opracować scenariusz zajęć i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktycznej i wychowawczej w kl. I-III oraz planować pracę dydaktyczną i wychowawczą z uwzględnieniem różnic indywidualnych; potrafi sporządzić ocenę opisową.
Na ocenę db (4) student – potrafi poprawnie scharakteryzować współczesne założenia zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, poprawnie opisuje cele i treści programowe w zakresie edukacji polonistycznej; wskazuje formy, metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego praz klas I-III, potrafi podać poprawne założenia oceny opisowej, zna pojęcia, przyczyny i sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym w edukacji literacko-językowej.
Poprawnie operacjonalizacje cele w edukacji polonistycznej, dokonuje analizy obowiązującej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, ocenia sytuacje edukacyjne.
Potrafi poprawnie wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej w celu projektowania zajęć zintegrowanych; potrafi opracować scenariusz zajęć i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktycznej i wychowawczej w kl. I-III oraz planować pracę dydaktyczną i wychowawczą z uwzględnieniem różnic indywidualnych; potrafi sporządzić ocenę opisową.
Na ocenę db + (4+) student – potrafi wnikliwie scharakteryzować współczesne założenia zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, wnikliwie opisuje cele i treści programowe w zakresie edukacji polonistycznej; wskazuje formy, metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego praz klas I-III, potrafi podać poprawne założenia oceny opisowej, zna pojęcia, przyczyny i sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym w edukacji literacko-językowej.
Dobrze operacjonalizacje cele w edukacji polonistycznej, dokonuje analizy obowiązującej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, ocenia sytuacje edukacyjne.
Potrafi świadomie, wnikliwie wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej w celu projektowania zajęć zintegrowanych; potrafi opracować scenariusz zajęć i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktycznej i wychowawczej w kl. I-III oraz planować pracę dydaktyczną i wychowawczą z uwzględnieniem różnic indywidualnych; potrafi sporządzić solidną ocenę opisową.
Na ocenę bdb (5) student – potrafi dogłębnie i refleksyjnie scharakteryzować współczesne założenia zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, wnikliwie opisuje cele i treści programowe w zakresie edukacji polonistycznej; wskazuje formy, metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego praz klas I-III, potrafi podać bardzo jasno i szczegółowo założenia oceny opisowej, zna pojęcia, przyczyny i sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym w edukacji literacko-językowej.
Dogłębnie i refleksyjnie, bezbłędnie operacjonalizacje cele w edukacji polonistycznej, dokonuje analizy obowiązującej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, ocenia sytuacje edukacyjne.
Potrafi świadomie, dogłębnie i refleksyjnie wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej w celu projektowania zajęć zintegrowanych; potrafi opracować scenariusz zajęć i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktycznej i wychowawczej w kl. I-III oraz planować pracę dydaktyczną i wychowawczą z uwzględnieniem różnic indywidualnych; potrafi sporządzić solidną, na wysokim poziomie ocenę opisową.
Metody oceniania:
kolokwium pisemne:
Ocena bdb: wysoka frekwencja, wysoka aktywność podczas zajęć, kolokwium (test) zaliczone na min 95 %
Ocena db+:
Wysoka frekwencja, wysoka aktywność podczas zajęć, kolokwium (test) zaliczone na min 90 %
Ocena db:
Dobra frekwencja, dobra aktywność podczas zajęć, kolokwium (test) zaliczone na min 80 %
Ocena dst+:
Umiarkowana bądź niska frekwencja, umiarkowana aktywność podczas zajęć, kolokwium (test) zaliczone na min 70 %
Ocena dst:
Niska frekwencja, niska aktywność podczas zajęć, kolokwium (test) zaliczone na min 65 %
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa
1. Czeladkowska D., Edukacja polonistyczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2014;
2..Franciszka Dyka, Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawca: Fosze, Rzeszów 2015
3. Tanajewska Alicja, Mach Cecylia, Styn Ludwika, Bigott Danuta, Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2014
4. Alicja Tanajewska, Cecylia Mach, Ludwika Styn,Metodyka nuczania gramatyki z elementami wiedzy o języku.Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2015
Literatura uzupełniająca:
5. Klus-Stanska D., Nowicka M. — Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa, 2005, WSiP;
6. Sajdak A. — Edukacja kreatywna, Kraków, 2008, WAM
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: