Rynek pracy i jego specyfika WNP-PE-RYN
Problematyka i zagadnienia:
Koniec pracy i schyłek siły roboczej na świecie w koncepcji J. Rifkina.
Trzecia rewolucja technologiczna i jej wpływ na zatrudnienie i światową gospodarkę.
Globalne siły rynkowe a przemiany rynku pracy.
Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy.
Zmiany na rynku pracy w Polsce, Europie i na świecie.
Przemiany w ostatniej dekadzie - od transformacji do postępującej globalizacji.
Cechy gospodarki rynkowej a prognozowanie dynamiki rynku pracy.
Podaż siły roboczej, popyt na pracę, zasoby rynku pracy, zatrudnienie i bezrobocie.
Sytuacja socjodemograficzna a rynek pracy w starzejącym się społeczeństwie ryzyka..
Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017
Zakres tematów:
1.Rynek pracy i jego elementy składowe. Wprowadzenie w problematykę zajęć;
2.Różne ujęcia elastyczność rynku pracy. Charakterystyka wybranych modeli rynku pracy;
3.Krajowy rynek pracy wobec procesów europeizacji i globalizacji. Zmiany w obszarze zatrudnienia;
4.Osoby wykluczone z rynku pracy w "nowej" strukturze kandydatów do zatrudnienia? Próba analizy problemu;
5.Wyzwania demograficzne dla rynków pracy. Kwestie związane z zarządzaniem wiekiem.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
student ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania rynku pracy w Polsce i wybranych krajach UE, rozumie specyfikę jego funkcjonowania, potrafi analizować procesy zachodzące na współczesnym rynku pracy, zna dylematy i instrumenty polityki społecznej państwa na rynku pracy.
Punkty ECTS: 3
15 godz. wykładu i samodzielna praca z tekstem 10 godz. - 1 pkt ECTS
przygotowanie do egzaminu 25 godz. - 1 pkt ECTS
praca własna i aktywny udział w wykładach interaktywnych 20 godz. - 1 pkt ECTS
Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017
Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej.
Zna terminologię używaną w pedagogice, w szczególności na poziomie rozszerzonym z zakresu pedagogiki pracy, doradztwa zawodowego, diagnozy i analizy rynku pracy, zarządzania zasobami ludzkimi.
Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania,
wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji
na temat problemów edukacyjno - społecznych.
Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole.
Student posiada pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie specjalności.
Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, samodoskonalenia, podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy i placówkami oświatowymi, w tym dla dorosłych, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania problemów
edukacyjno - społecznych w skali lokalnej i makrospołecznej.
Kryteria oceniania
Metoda: wykład interaktywny
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin
kryteria oceny:
ogólna orientacja w problematyce rynku pracy - 3
umiejętne analizowanie dynamiki procesów na rynku pracy - 4
pomysły na tworzenie własnych projektów profilaktycznych - 5
Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Egzamin pisemny - test wiadomości obejmujący pytania zamknięte i otwarte, w tym tzw. problemowe (P_WD2_03, P_WD2_08, P_UD2_01, P_UD2_06, P_KD2_01, P_KD2_05). Zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskania co najmniej 50% ogólnej
liczby punktów (60% - ocena dst plus, 70% - db, 80% - db plus, 90% - bdb)
- Projekt studencki, samodzielnie wykonany w konsultacji z prowadzącym zajęcia (P_UD2_01, P_KD2_01)
- Dyskusja plenarna (P_UD2_06, P_KD2_05)
Na ocenę dostateczną (3,0) - student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat funkcjonowania rynku pracy (lokalnego oraz globalnego); posiada umiejętności rejestrowania i analizowania problemów współczesnego świata pracy oraz poszukiwania ich optymalnych rozwiązań; ma potrzebę podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy.
Wzmocnienie oceny z egzaminu (3,5, 4, 4,5, 5,0) poprzez czynne uczestnictwo w dyskusji plenarnej poświęconej osobom zagrożonym wykluczeniem na współczesnym rynku pracy, w tym możliwościom
wykorzystania ich potencjału i/lub samodzielnie wykonany projekt -
prezentacja podczas zajęć wybranego obszaru zmian,
charakteryzującego rynek pracy (w Polsce, na świecie).
Literatura
J. Rifkin: Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie. Wrocłąw 2001.
E. Kryńska: Dylematy polskiego rynku pracy. Warszawa 2001,.
M. Gębski: Rynek pracy. Wybrane problemy. Kielce 2008.
D. Kotlarz: Ekonomia rynku pracy. Katowice 2007.
W. Jarmołowicz red.: Przemiany na współczesnym rynku pracy. Poznań 2008.
W. Kwiatkowska: Zmiany strukturalne na rynku pracy w Polsce. Łódź 2007.
A. Szydlik-Leszczyńska: Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy. Warszawa 2012.
E. Kryńska: Rynek pracy w wybranych krajach. Warszawa 1999.
Z. Wiśniewski, K. Zawadzki: Aktywna polityka rynku pracy w Polsce w kontekście europejskim. Toruń 2010.
Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017
1. Bogaj A., Kwiatkowski S. M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006
2. Borkowska S., Kowalski J., Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji, Warszawa 2010
3. Jeruszka U., Kwalifikacje zawodowe: poglądy teoretyczne a rzeczywistość, Warszawa 2006
4. Kabaj M., Ekonomia tworzenia i likwidacji nowych miejsc pracy: dezaktywizacja Polski?, Warszawa 2005
Dodatkowa:
1. Bauman Z, Praca – konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006
2. Kryńska E. (red.), Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a popyt na pracę w Polsce, Warszawa 2003
3. Skórska A., Młodzież na rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej, Poznań 2004
4. Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: