Psychologiczne i pedagogiczne podstawy terapii WNP-PE-PST
Postępowanie terapeutyczne na gruncie nauk społecznych. Podzial terapii w/g Kupisiewicza. Zasady oddziaływania terapeutycznego w/g J. Zienkiewicza. Rozwiązywanie problemów dzieci z zaburzeniami w/g E. Philips. Sfery zaburzeń w/g M. Tyszkowej. Metody stosowane w terapii dzieci. Psychologiczne i pedagogiczne podstawy oddziaływań terapeutycznych zależnie od typu zaburzeń / trudności i poziomu edukacyjnego ( przedszkole, nauczanie wczesnoszkolne, szkoła podstawowa, gimnazja, kształcenie ponadgimnazjalne).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
P_TW2_01 Zna terminologię używaną w terapii pedagogicznej
P_TW2_02 Charakteryzuje teorie terapeutyczne
P_TW2_03 Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu terapii pedagogicznej
P_TW2_04 Dysponuje uporządkowaną i ugruntowaną wiedzą pozwalającą optymalnie skutecznie prowadzić zajęcia terapeutyczne.
P_TW2_05 Posiada i potrafi zastosować wiedzę w zakresie organizacji i zasad udzielania pomocy dzieciom z trudnościami w nauce.
P_TU2_01 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psycho-pedagogicznych podstaw terapii.
Kryteria oceniania
Kryteria i elementy oceny:
- aktywność na zajęciach,
- prezentacje multimedialne,
- znajomość literatury przedmiotu,
- budowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych, z uwzględnieniem rodzaju i charakteru trudności oraz poziomu kształcenia.
Literatura
B. Kaja, Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998
E. M. Skorek (red.), Terapia Pedagogiczna, t.I i II
E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1997.
R. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1998.
M. Guzik - Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: