Psychologia społeczna WNP-PE-PSL
Treści merytoryczne:
1. Teoria i badania w psychologii społecznej - Podstawowe paradygmaty teoretyczne w psychologii społecznej - Metody badań w psychologii społecznej.
2. Uzasadnianie własnego postępowania: - Dysonans poznawczy.
3. Stereotypy i uprzedzenia: - Przyczyny uprzedzeń.
4. Altruizm, sympatia - dawać i otrzymywać pomoc: - Cechy osobiste - Ocena potrzebującego.
5. Interakcja w grupach: - Cechy efektywnego komunikowania się - atrakcyjność w grupie - Jednostka a grupa.
6. Zachowania agresywne: - Definicja agresji - Frustracja a agresja - Agresji się uczymy.
7. Reguły wpływu na ludzi: - Reguła wzajemności - Reguła zaangażowania i konsekwencji - Społeczny dowód słuszności - Sympatia - Autorytet - Pozorowany brak.
8. Psychologia społeczna a samopoczucie: - Odkryć i opisać chorobę - Społeczne czynniki determinujące chorobę - Profilaktyka.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Kandydat będzie w stanie:
• opisać, ocenić i zastosować podstawowe pojęcia i główne ujęcia w psychologii społecznej;
• opisać, ocenić i zastosować różne metodologie w odniesieniu do stosownych badań z zakresu psychologii społecznej;
• opisać, ocenić i zastosować różne tematy i problemy badawcze stosownie do wymogów psychologii społecznej;
opisać, ocenić i zastosować różne tematy i problemy badawcze stosownie do wymogów psychologii społecznej;
• zgłębić i zrozumieć powiązania pomiędzy rozpoznaniem psychologii i wydarzeniami życia codziennego;
• rozwinąć rozumienie etycznych zagadnień w psychologii, włącznie z moralnymi i etycznymi implikacjami dla badań badaniach psychologicznych.
Kryteria oceniania
Metody oceny: test z przeczytania 2 fachowych artykułów (20%) podczas smestru i egzamin pisemny w formie multiple choice (80%).
bdb - posiada wybitny poziom wiedzy i potrafi doskonale oceniać jej wartość merytoryczną oraz metodologiczną, przy jednoczesnej znakomitej zdolności do zastosowania jej w teorii i praktyce.
db. - posiada dobry poziom wiedzy i potrafi z powodzeniem ocenić jej wartość merytoryczną oraz metodologiczną, przy jednoczesnej dobrej zdolności do zastosowania jej w teorii i praktyce.
dst.- posiada podstawowy poziom wiedzy i potrafi w stopniu wystarczającym zastosować w teorii i praktyce.
ndst.- nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności.
Literatura
E. ARONSON (1995), Człowiek istota społeczna. Warszawa;
E. Aronson, C. Tavris (2008). Dlaczego błądzą wszyscy, ale nie ja,
Warszawa: Smak Słowa, str. 19-45, 179-203;
R. CIALDINI (1993), Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk;
H.J. Eysenck, M.W. Eysenck (2003). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: GWP.
D. Kenrick, S. Neuberg, R. Cialdini (2002), Psychologia Społeczna, Gdańsk;
A. GRABOWSKA, Z. WŁODARSKI, A. MATCZAK (1992), Rozwój społeczny. W: ID, Wprowadzenie do psychologii. Warszawa, ss. 257-283;
M. McKay, M. Davis, P. Fanning. (2006). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk, GWP.
D.G. Myers (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo;
G. B. MOSKOWITZ (2009), Zrozumieć siebie i innych. Psychologia poznania społecznego. Gdańsk;
B. Wojciszke. (2011). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
B. Wojciszke B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe
wymiary spostrzegania społecznego, Gdańsk: GWP;
P. G. ZIMBARDO, - F. L. RUCHA (1992), Psychologia i życie. Warszawa; poznania społecznego. Gdańsk.
Zimnardo. (2008). Efekt Lucyfera, Warszawa, PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: