Praktyki pedagogiczne WNP-PE-PRPT2
Praktyka pedagogiczna umożliwia kształtowanie i rozwijanie kompetencji diagnostycznych, dydaktycznych, terapeutycznych i doradczych oraz kształtuje umiejętność kreowania optymalnych warunków wychowania i nauki dla jednostek ujawniających specjalne potrzeby edukacyjne.
W trakcie trwania praktyki o charakterze pedagogicznym student uczy się rozpoznawać indywidualne potrzeby edukacyjne podopiecznych oraz analizować niepowodzenia szkolne, planować, dokumentować i przeprowadzać z pomocą opiekuna praktyki zajęcia specjalistyczne, dokonując ewaluacji ich efektów.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
NP2_W15 - student zna zakres zadań i obowiązków nauczycieli - terapeutów;
NP2_W18 - student zna założenia diagnostyczno-terapeutyczne podejmowanych w danej placówce działań oraz metody i narzędzia pracy;
P_TW2_01 - student ma wiedzę w zakresie terminologii używanej w terapii pedagogicznej i edukacji włączającej;
P_TW2_02 - student ma wiedzę na temat rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Umiejętności:
NP2_U09 - student potrafi konstruować programy terapeutyczne;
NP2_U10 - student potrafi dokonywać operacjonalizacji celów zajęć terapeutycznych, precyzować formy, metody, techniki i narzędzia pracy;
NP2_U11 - student potrafi organizować pracę z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
P_TU2_03 - student potrafi skrupulatnie obserwować przebieg terapii oraz dokonywać analizy diagnozy psychologicznej i pedagogicznej;
P_TU2_05 - student umie ocenić przydatność konkretnych metod, technik i narzędzi pracy wykorzystywanych w terapii;
Kompetencje społeczne:
P_TK2_03 - student jest odpowiedzialny za przygotowanie i prowadzenie własnych obserwacji oraz współprowadzenie działań terapeutycznych;
90h. praktyki pedagogicznej:
- 45h. - praktyka w placówce edukacyjnej o charakterze integracyjnym;
- 45h. - praktyka w poradni psychologiczno-pedagogicznej;
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- na ocenę 3 (dst.) - student ma wiedzę na temat: rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakresu zadań nauczycieli-terapeutów, założeń diagnostyczno-terapeutycznych, metod i narzędzi pracy, terminologii używanej w terapii pedagogicznej i edukacji włączającej. Student potrafi: operacjonalizować cele zajęć, dobierać formy, metody, techniki i narzędzia dydaktyczne do pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oceniać ich przydatność, konstruować programy terapeutyczne, obserwować przebieg terapii oraz dokonywać analizy diagnozy psychologicznej i pedagogicznej. Student jest odpowiedzialny za prowadzenie własnych obserwacji i współprowadzenie działań terapeutycznych;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma wiedzę na temat: rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakresu zadań nauczycieli-terapeutów, założeń diagnostyczno-terapeutycznych, metod i narzędzi pracy, terminologii używanej w terapii pedagogicznej i edukacji włączającej. Student potrafi: operacjonalizować cele zajęć, dobierać formy, metody, techniki i narzędzia dydaktyczne do pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oceniać ich przydatność, konstruować programy terapeutyczne, obserwować przebieg terapii oraz dokonywać analizy diagnozy psychologicznej i pedagogicznej. Student jest odpowiedzialny za prowadzenie własnych obserwacji i współprowadzenie działań terapeutycznych.
Dokonuje odpowiedniego zgromadzenia dokumentacji, przy jednoczesnym poprawnym jej zapisie;
- na ocenę 4 (db.) - student ma wiedzę na temat: rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakresu zadań nauczycieli-terapeutów, założeń diagnostyczno-terapeutycznych, metod i narzędzi pracy, terminologii używanej w terapii pedagogicznej i edukacji włączającej. Student potrafi: operacjonalizować cele zajęć, dobierać formy, metody, techniki i narzędzia dydaktyczne do pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oceniać ich przydatność, konstruować programy terapeutyczne, obserwować przebieg terapii oraz dokonywać analizy diagnozy psychologicznej i pedagogicznej. Student jest odpowiedzialny za prowadzenie własnych obserwacji i współprowadzenie działań terapeutycznych.
Dokonuje odpowiedniego zgromadzenia dokumentacji, przy jednoczesnym poprawnym jej zapisie. Prowadzi analizę studium przypadku;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma wiedzę na temat: rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakresu zadań nauczycieli-terapeutów, założeń diagnostyczno-terapeutycznych, metod i narzędzi pracy, terminologii używanej w terapii pedagogicznej i edukacji włączającej. Student potrafi: operacjonalizować cele zajęć, dobierać formy, metody, techniki i narzędzia dydaktyczne do pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oceniać ich przydatność, konstruować programy terapeutyczne, obserwować przebieg terapii oraz dokonywać analizy diagnozy psychologicznej i pedagogicznej. Student jest odpowiedzialny za prowadzenie własnych obserwacji i współprowadzenie działań terapeutycznych.
Dokonuje odpowiedniego zgromadzenia dokumentacji, przy jednoczesnym poprawnym jej zapisie. Prowadzi analizę studium przypadku. Wyłania wnioski dotyczące osobistej obserwacji i współpracy z terapeutą;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie obserwowanych i tworzonych działań w zakresie terapii pedagogicznej i edukacji włączającej. Dokonuje odpowiedniego zgromadzenia dokumentacji, przy jednoczesnym poprawnym jej zapisie. Prowadzi analizę studium przypadku. Wyłania wnioski dotyczące osobistej obserwacji i współpracy z terapeutą. Dzieli się uwagami i trudnościami, jakie miały miejsce podczas odbywania praktyki pedagogicznej w placówce.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: