Projekty opiekuńczo-wychowawcze WNP-PE-PROJ
Podczas ćwiczeń student nabywa wiedzę umiejętności i kompetencje dotyczącą znaczenia projektów w pracy socjalnej, edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej, rodzajów projektów, etapow planowania i sporządzania projektów opiekuńczo - wychowawczych, charakterystyki beneficjentów ostatecznych, zasad prawidłowego tworzenia harmonogramu działań projektowych, dokumentacją niezbędną do sporządzenia, prowadzenia i rozliczania projektów opiekuńczo-wychowawczych. sporządzania kosztorysu i sposobów finansowania projektów opiekuńczo-wychowawczych, zasady przesuwania środków finansowych, ewaluacja projektu oraz niektórych teorii pedagogiczno-psychologicznych przydatnych do formułowania projektów.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01: ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności
edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i
pomocowej odnoszącą się do diagnozy potrzeb beneficjentów ostatecznych projektów socjalnych i opiekuńczo-wychowawczych (K_W15)
W_02: posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej oraz etapu tworzenia projektów opiekuńczo-wychowawczych (P_WR1_05)
W_03: Zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej i tworzenia oraz ewaluacji projektów opiekuńczo wychowawczych.
Umiejętności:
U_01: rozróżnia i analizuje zjawiska społeczne rozmaitej natury, problemy edukacyjne i wychowawcze (K_U01)
U_02: opracowuje strategie wychowawcze, edukacyjne i animacyjne wspierające rozwój jednostki oraz wyrównania jej szans oświatowych, kulturowych i socjalnych (P_UR1_04)
U_03: prowadzi dokumentacje pracy wychowawczej i realizacji działań projektowych niezbędnych do ewaluacji projektu (P_UR1_06)
Kompetencje:
K_01: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (P_KR1_02)
Kryteria oceniania
Student osiąga efekt kształcenia:
a) W_01
- na ocenę 2: nie ma wiedzy o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej;
- na ocenę 3: ma podstawową wiedzę o uczestnikach podejmowanych działalności i diagnozie niektórych potrzeb beneficjentów;
- na ocenę 3,5: ma podstawową wiedzę o uczestnikach podejmowanych działalności i diagnozie potrzeb beneficjentów;
- na ocenę 4: ma dobrą wiedzę o uczestnikach działalności
edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i
pomocowej, odnoszącą się do prawidłowej diagnozy beneficjentów projektów socjalnych i opiekuńczo wychowawczych;
- na ocenę 4,5: ma dobrą wiedzę o uczestnikach działalności
edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i
pomocowej, odnoszącą się do prawidłowej diagnozy beneficjentów projektów socjalnych i opiekuńczo wychowawczych oraz prawidłowo dobiera odpowiednie działania;
- na ocenę 5: ma wiedzę wyniesioną z zajęć i studiowanej literatury, dotyczącą uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, odnoszącą się do zróżnicowanych potrzeb beneficjentów projektów i kreatywnie ją przetwarza oraz wykorzystuje;
b) W_02:
- na ocenę 2: nie ma wiedzy na temat metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej;
- na ocenę 3: ma podstawową wiedzę na temat metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej oraz potrafi wymienić etapy tworzenia projektów;
- na ocenę 3,5: ma podstawową wiedzę na temat metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej oraz potrafi wymienić oraz omówić etapy tworzenia projektów;
- na ocenę 4: ma szeroką wiedzę na temat metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej oraz wylicza i tłumaczy etapy tworzenia projektów;
- na ocenę 4,5: ma szeroką wiedzę na temat metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, wylicza i tłumaczy etapy tworzenia projektów oraz prawidłowo formułuje przeszkody realizacji zadań;
- na ocenę 5: ma szeroką wiedzą wyniesioną z zajęć i literatury przedmiotu, dotyczącą metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej oraz wylicza, wyjaśnia i analizuje etapy tworzenia projektów opiekuńczo-wychowawczych, przewiduje możliwe przeszkody i proponuje twórcze rozwiązania;
c) W_03:
- na ocenę 2: nie zna zasad tworzenia i ewaluacji projektów;
- na ocenę 3: wymienia podstawowe zasady tworzenia i ewaluacji projektów opiekuńczo-wychowawczych;
- a ocenę 3,5: wymienia zasady tworzenia i ewaluacji projektów opiekuńczo-wychowawczych;
- na ocenę 4: wymienia i wyjaśnia zasady tworzenia i ewaluacji projektów opiekuńczo-wychowawczych;
- na ocenę 4,5: wymienia, wyjaśnia i analizuje nawet szczegółowe zasady tworzenia i ewaluacji projektów opiekuńczo-wychowawczych;
- na ocenę 5: wymienia, wyjaśnia i opisuje nawet szczegółowe zasady tworzenia oraz ewaluacji projektów opiekuńczo-wychowawczych, umie je ze sobą powiązać i przewidzieć skutki poszczególnych działań;
d) U_01:
- na ocenę 2: nie definiuje zjawisk społecznych i nie rozróżnia problemów edukacyjnych oraz wychowawczych;
- na ocenę 3: rozróżnia zjawiska społeczne rozmaitej natury, problemy edukacyjne i wychowawcze;
- na ocenę 3,5: rozróżnia i definiuje zjawiska społeczne rozmaitej natury, problemy edukacyjne i wychowawcze;
- na ocenę 4: rozróżnia, definiuje i analizuje zjawiska społeczne rozmaitej natury, dostrzega i analizuje problemy edukacyjne i wychowawcze;
- na ocenę 4,5: rozróżnia, definiuje, analizuje i ocenia zjawiska społeczne rozmaitej natury, dostrzega i analizuje nawet złożone problemy edukacyjne i wychowawcze;
- na ocenę 5: rozróżnia, definiuje, wyjaśnia, analizuje i ocenia zjawiska społeczne rozmaitej natury, dostrzega i poddaje twórczej analizie złożone problemy edukacyjne i wychowawcze oraz wyciąga wnioski niezbędne w projektowaniu działań pedagogicznych i pracy projektowej;
e) U_02:
- na ocenę 2: nie umie opracowywać żadnych strategii pedagogicznych;
- na ocenę 3: opracowuje niektóre strategie wychowawcze, wspierające rozwój jednostki;
- na ocenę 3,5:opracowuje niektóre strategie wychowawcze, edukacyjne i animacyjne wspierające rozwój jednostki oraz wyrównujące jej szanse oświatowe, kulturowe i socjalne;
- na ocenę 4: prawidłowo opracowuje różnorodne strategie wychowawcze, edukacyjne i animacyjne wspierające rozwój jednostki oraz wyrównujące jej szanse oświatowe, kulturowe i socjalne;
na ocenę 4,5: prawidłowo opracowuje różnorodne strategie wychowawcze, edukacyjne i animacyjne wspierające rozwój jednostki oraz wyrównujące jej szanse oświatowe, kulturowe i socjalne, uwzględniając zasoby środowiskowe;
- na ocenę 5: prawidłowo opracowuje, projektuje i wyznacza różnorodne, nawet skomplikowane strategie wychowawcze, edukacyjne i animacyjne, wspierające rozwój jednostki oraz wyrównujące jej szanse oświatowe, kulturowe i socjalne, uwzględnia przy tym zasoby środowiskowe i osobowe;
f) U_03:
- na ocenę 2: nie umie prowadzić dokumentacji pracy wychowawczej i realizacji działań projektowych niezbędnych do ewaluacji projektu;
- na ocenę 3: potrafi prowadzić podstawową dokumentację realizacji głównych działań projektowych niezbędnych do ewaluacji projektu;
- na ocenę 3,5: potrafi prowadzić podstawową dokumentację pracy wychowawczej i realizacji wszystkich działań projektowych niezbędnych do ewaluacji projektu;
- na ocenę 4: prowadzi i analizuje pełną dokumentację pracy wychowawczej i realizacji wszystkich działań projektowych niezbędnych do ewaluacji projektu;
- na ocenę 4,5: prowadzi i analizuje pełną dokumentację pracy wychowawczej i realizacji wszystkich działań projektowych niezbędnych do ewaluacji projektu oraz proponuje uzupełniające dokumenty;
- na ocenę 5: bezbłędnie i sumiennie prowadzi i analizuje pełną dokumentację pracy wychowawczej i realizacji działań projektowych niezbędnych do ewaluacji projektu, samodzielnie tworzy dodatkowe dokumenty oraz nadzoruje ich poprawność;
g) K_01:
- na ocenę 2: nie przygotowuje się do swojej pracy, nie potrafi zaprojektować ani wykonać nawet podstawowych działań pedagogicznych;
- na ocenę 3: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje podstawowe działania pedagogiczne;
- na ocenę 3,5: odpowiedzialnie i sumiennie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje podstawowe działania pedagogiczne;
- na ocenę 4: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, samodzielnie projektuje i wykonuje różnorodne działania pedagogiczne;
na ocenę 4,5: odpowiedzialnie i sumiennie przygotowuje się do swojej pracy, samodzielnie projektuje i wykonuje różnorodne działania pedagogiczne;
- na ocenę 5: sumiennie oraz odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, samodzielnie projektuje i wykonuje nawet skomplikowane działania pedagogiczne.
Warunki zaliczenia:
-obecność na zajęciach
-aktywność podczas zajęć
Forma zaliczenia:
-napisanie pracy zaliczeniowej: projektu opiekuńczo-wychowawczego
Literatura
1. Pedagogika opiekuńcza : w poszukiwaniu rozwiązań teoretycznych i praktycznych / red. Sylwia Badora, Anna Róg, Beata Zięba-Kołodziej ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu. - Tarnobrzeg : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego, 2014.
2. Placówki opiekuńczo-wychowawcze / Ryszard Borowski, Dariusz Wysocki. - Stan prawny na dzień 21 maja 2001 r. - Płock : Wydawnictwo Naukowe Novum, 2001.
3. Praca socjalna z młodzieżą opuszczającą placówki opiekuńczo-wychowawcze i ich rodziną / pod red. Katarzyny Głąbickiej i Magdaleny Gościniewicz ; [aut. Magdalena Adamiec et al.]. - Warszawa : Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2014.
4. Praca wychowawcza w placówkach edukacyjnych i opiekuńczych / [aut. Jacek Piekarski et al.]. - Płock : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2004.
5. Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze / Marzena Ruszkowska. - Warszawa : Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2013.
6. Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze / red. Danuta Wosik-Kawala. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011.
7. Włączanie społeczne w placówce specjalnej / Leszek Ploch. - Warszawa : Difin, 2011.
8. Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych / Sławomir Śliwa. - Opole : Wydawnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji : Wydawnictwo Instytut Śląski, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: