Praktyki asystenckie WNP-PE-PRAD2
Praktyka odbywa się w trakcie I semestru studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa się:
• 25 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo wychowawczej spośród następujących: placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem.
• 25 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.
Pierwsze 5 godzin zarówno w placówce o charakterze opiekuńczo-wychowawczym jak i resocjalizacyjnym (łącznie 10 godzin) jest poświęcone zapoznaniu się studenta z placówką tj. statutem, organizacją pracy, stosowną dokumentacją.
Kolejne 15 godzin (łącznie 30 godzin) realizowane jest w formie obserwacji różnorodnych zajęć w placówce.
Ostatnie 5 godzin (łącznie 10 godzin) polega na omówieniu hospitowanych zajęć, na podstawie udokumentowanych obserwacji.
Praktyka w całości polega na obserwacji przez studenta zajęć prowadzonych na terenie placówki, w której realizowane są praktyki asystenckie. Studenci na tym etapie nie są jeszcze przygotowani do prowadzenia jakichkolwiek zajęć, dlatego też nie jest wskazane ich samodzielne bądź z pomocą, przeprowadzanie. Studenci w trakcie trwania praktyk poznają organizację pracy wybranej placówki, zapoznają się z dokumentacją, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, młodzieżą bądź dorosłymi, asystują nauczycielowi/pedagogowi/wychowawcy. Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć.
Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest przedstawienie uczelnianemu opiekunowi:
1.zaświadczenia o odbyciu praktyki,
2.oceny końcowej praktyki,
3.wypełnionego i potwierdzonego dziennika praktyk,
4.scenariuszy obserwowanych zajęć (według wzorów w załącznikach).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
NP2_W10; Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych,
wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,
pomocowych, terapeutycznych, pogłębioną w wybranych
zakresach.
NP2_W15; Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności
edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej,
pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych
zakresach.
NP2_W16; Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm
etycznych oraz etyki zawodowej.
NP2_W18; Ma wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań –
norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w
wybranym obszarze działalności pedagogicznej
(wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach
ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych,
terapeutycznych oraz integracyjnych).
NP2_W20; Ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy w
instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i
opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie.
P_WR2_01; ma specjalistyczną wiedzę z zakresu diagnozy głównych
problemów występujących w różnych środowiskach.
P_WR2_05; ma rozszerzoną wiedzę o celach i specyfice funkcjonowania instytucjach resocjalizacyjnych i
opiekuńczo-wychowawczych a także rodziny.
P_WR2_08; Posiada wiedzę z zakresu resocjalizacji i profilaktyki w
środowisku otwartym.
NP2_U02; Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z
zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w
celu analizy złożonych problemów edukacyjnych,
wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,
pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i
projektowania działań praktycznych.
NP2_U03; Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych
kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w
zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona
specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań
technologicznych.
NP2_U07; Ma pogłębione umiejętności obserwowania,
diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych
sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów
i wzorów ludzkich zachowań.
NP2_U08; Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami
teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych
działań praktycznych.
NP2_U09; Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych
problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich
rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych
działań w określonych obszarach praktycznych.
NP2_U10; Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej
działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi
dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego
wykonania pojawiających się zadań zawodowych.
NP2_U11; Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
NP2_U14; Potrafi analizować własne działania pedagogiczne
(dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać
obszary wymagające modyfikacji, potrafi
eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.
NP2_U15; Potrafi pracować z uczniami edukacji początkowej,
indywidualizować zadania i dostosowywać metody i
treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
NP2_U17; Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje
profesjonalne umiejętności związane z działalnością
pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i
opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł ( języku
polskim i obcym) i nowoczesnych technologii.
NP2_U18; Posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne; potrafi
porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych
środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej,
dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą
atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej.
P_UR2_01; posiada pogłębione umiejętności obserwowania,
wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat
procesu wychowania a także procesu resocjalizacji przy
użyciu różnych źródeł.
P_UR2_02; Potrafi konstruować i stosować programy działań
profilaktycznych i kompensacyjnych dostosowanych do
zdiagnozowanych potrzeb.
P_UR2_03; potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną
z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i
resocjalizacyjnej w celu analizy złożonych problemów
wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,
pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i
projektowania działań praktycznych.
P_UR2_04; posiada praktyczne umiejętności diagnozowania i
posługiwania się narzędziami diagnostycznymi badania
rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych.
P_UR2_07; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej
działalności pedagogicznej sposób postępowania,
potrafi dobierać środki i metody pracy w celu
efektywnego wykonania pojawiających się zadań
zawodowych w obszarze wychowania resocjalizującego i
pracy opiekuńczo-wychowawczej.
NP2_K01; Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
NP2_K04, Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami
realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się
rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w
projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań
pedagogicznych.
NP2_K07; Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do
komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z
osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie,
oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i
organizacjach realizujących działania pedagogiczne.
NP2_K10; Ma świadomość konieczności prowadzenia
zindywidualizowanych działań pedagogicznych
(dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w
stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
NP2_K11; Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na
tematy etyczne i przestrzeganie zasad etyki zawodowej;
wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
P_KR2_01; ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i
umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju
osobistego i zawodowego dla dobra podopiecznych.
P_KR2_05; Przygotowany jest do pełnienia funkcji pedagogicznych
w instytucjach państwowych i organizacjach
pozarządowych oraz placówkach przez nie
prowadzonych działających w obszarze opieki
pedagogicznej, terapeutycznej, pomocy społecznej oraz
wspierającej rozwój społeczno-kulturalny i duchowy.
Kryteria oceniania
Na ocenę 3:
• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna w podstawowym zakresie metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
Na ocenę 3,5:
• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
Na ocenę 4:
• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;
• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
Na ocenę 4,5:
• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;
• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
• wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;
• jest zainteresowany problematyką zajęć;
• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
Na ocenę 5:
• zna doskonale założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji w stopniu bardzo dobrym;
• potrafi samodzielnie zaplanować plan pracy/oddziaływań;
• potrafi prawidłowo wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
• wykazuje się wysoką kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;
• jest bardzo zainteresowany problematyką zajęć;
• przejawia bardzo pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
• identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: