Polityka społeczno–zawodowa różnych grup wiekowych WNP-PE-POLIT
Poruszane tematy i zagadnienia:
Kapitał ludzki, edukacja, praca i rynek.
Modele rynku pracy a zatrudnienie.
Mobilność pracowników na rynku pracy.
Zmiana zawodu i pracodawcy - oczekiwania wzajemne.
Procesy selekcyjne na rynku pracy, cechy dyskryminacyjne i grupy społecznego ryzyka.
Przemiany rynku pracy a inwestowanie w kapitał ludzki.
Metody i programy przeciwdziałania bezrobociu.
Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017
1.Cele, obszary zainteresowań i instrumenty polityki społecznej. Wprowadzenie w problematykę zajęć;
2.Postawy rządów państw UE wobec osób młodych - wspierania ich rozwoju oraz aktywności na rynku pracy;
3.Diagnoza działań podejmowanych przez krajowe służby społeczne i animatorów lokalnej polityki społeczno - zawodowej na rzecz różnych grup wiekowych;
4.Nowe rozwiązania w zakresie poradnictwa zawodowego oraz wsparcia społecznego;
5.Polityka społeczna a społeczna odpowiedzialność biznesu. Wybrane zagadnienia.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
student ma pogłębioną wiedzę na temat segmentacji rynku pracy, cech socjodemograficznych charakteryzujących grupy ryzyka, umie rozpoznać przyczyny nierówności, a także zna strategie i programy przeciwdziałania w polityce społecznej, oraz potrafi tworzyć własne projekty profilaktyczne.
punkty ECTS: 2
aktywny udział w ćwiczeniach 15 godz. i praca z tekstem 10 godz.- 1 pkt ECTS
tworzenie prezentacji i projektowanie rozwiązań na zaliczenie - 25 godz. - 1 pkt ECTS.
Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego;
Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej;
Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno - społecznych.
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego;
Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole;
Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego i animatora pracy społecznej.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): 2 punkty ECTS razy 30 godzin pracy studenta=60h
- godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15h
- przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h
- przygotowanie się do zaliczenia - 10h
- przygotowanie projektu - 20h
- udział w konsultacjach - 5h
Kryteria oceniania
Metoda aktywizująca: prezentacje różnych aspektów problematyki
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę
Kryteria oceny:
ogólna znajomość problematyki - 3
pogłębiona analiza procesów segmentacji i ryzyka - 4
prognozowanie i projekty rozwiązań - 5
Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017
Dyskusja plenarna, praca w zespołach problemowych oraz indywidualna analiza i interpretacja materiałów źródłowych - z zastosowaniem odpowiednich środków dydaktycznych: literatury, prezentacji multimedialnych.
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Projekt studencki grupowy (P_WD2_01, P_WD2_03, P_UD2_01, P_UD2_02, P_UD2_06)
- Aktywny udział w zajęciach, debata (P_WD2_03, P_UD2_01)
- Indywidualna analiza źródeł (P_WD2_01, P_KD2_02)
Literatura
E. Kryńska: Segmentacja rynku pracy. Łódź 1996. UŁ.
H. Domański: Segmentacja rynku pracy a struktura społeczna. Wrocław 1987. Ossolineum.
A. Szydlik-Leszczyńska: Osoby w szczególnej sytuacji na rynku pracy. W: Rola państwa w w gospodarce rynkowej na progu XXI wieku. Wrocław 2010. UE.
K. Szafraniec: Młodzi 2011. Warszawa 2011. Raport dla KPRM.
Kobiety i mężczyźni na rynku pracy. Warszawa 2004, GUS.
M. Zieliński: Cechy demograficzne i społeczno-ekonomiczne określające grupy ryzyka na rynku pracy. "Rynek Pracy". 1995/8.
M. Kabaj: Strategie i programy przeciwdziałania bezrobociu. Warszawa 1997, IPiSS.
Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017
1. Gąciarz B., Ostrowska A., Pańków W., Integracja społeczna i aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych zamieszkałych w małych miastach i na terenach wiejskich: uwarunkowania sukcesów i niepowodzeń, Warszawa 2008
2. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie. CSR oczami dużych i średnich firm w Polsce, Warszawa 2014
3. Kurzynowski A., Polityka społeczna, Warszawa 2005
4. Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003
5. Szatur - Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000
Literatura dodatkowa:
1. Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Warszawa 2012
2. Skórska A., Młodzież na rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej, Poznań 2004
3. Malinowski A., Piskor S., Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) w Unii Europejskiej a doświadczenia polskie, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, red. S. Borkowska, Warszawa 2006
4. Theiss M., Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna,Toruń 2007
5. Czasopismo naukowe "Polityka Społeczna" wydawane przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: