Podstawy pedagogiki specjalnej WNP-PE-PODS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy:
Ek 1 - Student ma wiedzę z zakresu specyfiki terminologicznej, przedmiotowej, dydaktycznej pedagogiki specjalnej i jej szczegółowych subdyscyplin.
Ek 2 - Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat systemów wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, koncepcji rehabilitacji, edukacji, terapii, resocjalizacji oraz ich różnorodnych podstaw i uwarunkowań.
Ek 3 - Student posiada uporządkowaną znajomość zaburzeń psychofizycznego rozwoju człowieka i specyfiki jego zakłóconych procesów socjalizacji społecznej w kontekście prawidłowości rozwojowych.
Ek 4 - Student zna tradycyjne nurty i odtwarza pedagogikę specjalną w jej historycznym ujęciu.
Ek 5 - Student potrafi dostrzegać i interpretować nowe paradygmaty i zmiany aktualnie zachodzące w systemie współczesnej rehabilitacji, kształcenia, wychowania i profilaktyki osób ze specjalnymi potrzebami rozwoju.
Efekty umiejętności:
Ek 6 - Student potrafi dokonywać obserwacji zjawisk społecznych w obszarze pedagogiki specjalnej, posiada umiejętność ich rozumienia i interpretowania.
Ek 7 - Student potrafi łączyć i wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej i dyscyplin pokrewnych w celu analizowania i interpretacji problemów kształcenia, wychowania, rehabilitacji, terapii, wsparcia i resocjalizacji.
Ek 8 - Student umie analizować i oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z działalnością terapeutyczną, rehabilitacyjną i resocjalizacyjną, edukacyjną, opiekuńczą i pomocową.
Ek 9 - Student posługuje się elementarną wiedzą teoretyczną w celu interpretacji i projektowania strategii wspierania w pedagogice specjalnej, tworzy sposoby skutecznego rozwiązywania problemów, potrafi odpowiednio przewidywać konsekwencje planowanej działalności.
Ek 10 - Student dostrzega i analizuje dylematy etyczne i potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności.
Efekty kompetencji społecznych:
Ek 11 - Student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny swych kompetencji, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, posiada zdolność wyznaczania kierunków swojej autokreacji.
Ek 12 - Student doskonali własne umiejętności w praktyce działań edukacyjnych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych.
Ek 13 - Student nabył postawę otwartości i wspierania osób z trudnościami psychofizycznego i społecznego rozwoju.
Ek 14 - Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność i cechuje się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych.
Ek 15 - Student jest zdolny do konstruktywnej komunikacji z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie pedagogiki specjalnej.
Ek 16 - Student jest przekonany o sensowności i znaczeniu profesjonalnych działań wspierających i uwzględnia potrzebę ich podejmowania w środowisku społecznym.
Ek 17 - Student ma przekonanie o potrzebie refleksji etycznej w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Ek 18 - Student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.
ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]:
udział w wykładzie - 30 godz.
konsultacje - 5 godz.
przygotowanie do wykładu - 10 godz.
czytanie literatury - 15 godz.
przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
suma godzin - 90 [90/25(30) = 3
liczba ECTS: 3
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: