Podstawy psychologii pracy z patologiami pracy i rozwojem zawodowym pracownika WNP-PE-PODP
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z podstawowymi pojęciami psychologii pracy.
Poprzez analizę tekstów, przygotowywanie wystapień (prezentacji) dla całej grupy mają okazję szczegółowo zapoznać się z konkretnymi obszarami praktycznych zastosowań psychologii pracy takich jak: radzenie sobie ze stresem, higiena pracy, organizacja czasu pracy pracownika, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, style przywództwa, dynamika grupy, metody rozwiązywania konfliktów, asertywna komunikacja.
Analiza przypadków, materiałów audiowizualnych pozwala zapoznać się z metodami zapobiegania patologiom pracy związanym ze stresem, konfliktami, podejmowaniem decyzji, motywowaniem pracowników zagrożeniem uzależnieniami w tym pracoholizmem, mobbingiem i przemocą w miejscu pracy.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_01- Rozróżnia i tłumaczy wybrane psychologiczne aspekty zagrożeń patologią w miejscu pracy
EK_02 - Identyfikuje i rozróżnia złożone relacje miedzyludzkie w miejscu pracy. Nazywa psychologiczne mechanizmy kierowania ludźmi, podejmowania decyzji oraz procesy psychologiczne zachowadzące w grupach.
Umiejętności:
EK_01 - Odtwarza i wybiera odpowiednie techniki komunikacyjne oraz formy wspierania komunikacji i unikania zakłóceń w relacjach interpersonalnych i społecznych w miejscu pracy.
EK_02 -Potrafi analizować podstawowe procesy psychologiczne zachodzące w miejscu pracy, posługiwać się wiedzą teoretyczną w celu wdrażania procedur usprawniających pracę i przeciwdzialających patolgiom w miejscu pracy.
EK_03 -Potrafi stosować techniki doboru i selekcji pracowników, diagnozować i wdrażać narzędzia budujące zespół pracowniczy, rozwijające potencjał pracowników
EK_04- Potrafi zastosować podstawowe techniki wspomagające osoby znajdujące sie w trudnej sytuacji zawodowej
Kompetencje społeczne:
EK_01 -Wykazuje dbałość o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi, wykazuje aktywność w budowaniu zespołu pracowniczego
ECTS: Udział w zajęciach 15 godzin,
analiza tekstów źródłowych 25 godzin,
przygotowanie do zajęć 15 godzin.
15+25+15= 55 /2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
1. Metody podające: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, opis
2. Metody poszukujące: klasyczna metoda problemowa, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów
3. Metody ćwiczeniowo-praktyczne: analiza filmów, tekstów, studium przypadku, metody dramowe, ćwiczenia w parach, symulacje.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- aktywny udział na zajęciach
- max jedna nieobecność
- przygotowanie wystąpienia/referatu dla całej grupy
- przygotowanie prac domowych pisemnych
- przygotowanie pracy zaliczeniowej końcowej (esej)
Weryfiakcja efektów kształcenia:
P_WD1_03, P_WD1_04 - na podstawie analizy pisemnych prac domowych oraz pracy zaliczeniowej, udział w ćwiczeniach, dyskusjach
P_UD1_02, P_UD1_05, P_UD1_10 - udział w ćwiczeniach i dyskusjach grupowych, przygotowanie prac pisemnych
P_KD1_01, P_KD1_02, P_KD1_03 - przygotowanie prac pisemnych , analiza wypowiedzi podczas zajęć.
Kryteria oceniania:
Na ocenę:
3.0 student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Zna podstawowe procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi.
Potrafi stosować podstawowe elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi.
3.5 student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi.
Potrafi stosować elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi.
4.0 student posiada ugruntowaną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Swobodnie wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Potrafi swobodnie stosować elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi.
4.5 student posiada poszerzoną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Biegle wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Potrafi swobodnie dobierać stosować elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje dojrzałą postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi.
5.0 student posiada poszerzoną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. W sposób wyróżniający się wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Wykazuje się pogłębioną refleksją w zakresie doboru i zastosowania procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje wyróżniającą postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi.
Na ocenę końcową składają się:
- Aktywność na zajęciach - max 20 pkt
- przygotowanie prac pisemnych domowych - max 20 pkt
- przygotowanie wystapienia dla grupy - max 30 pkt
- praca końcowa zaliczeniowa (esej) - max 30 pkt.
100-95 ocena 5.0
94-84 - ocena 4.5
83-73 - ocena 4.0
72-62 - ocena 3.5
61-52 - ocena 3.0
51 i niżej - ocena 2.0
Literatura
Literatura podstawowa:
Carson, R.C., Butcher J.N, Mineka S., Psychologia Zaburzeń vol. 1. GWP, Gdańsk. 2005
Duane, P. Schultz, Sydney Schultz. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Wydawnictwo Naukowe PWN 2012.
Strelau J. Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Wydawnictwo GWP Gdańsk 2002
Literatura uzupełniająca:
Goleman D. (1996). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Wydawnictwo Media Rodzina. Poznań.
McKay M., Davis M., Fannig P. Sztuka skutecznego komunikowania się. Wydawnictwo GWP. Gdańsk 2007.
Stradomski K. (2013). Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: