Pedagogika resocjalizacyjna WNP-PE-PERC
Treści merytoryczne:
Pedagogika resocjalizacyjna- teoretyczny kontekst . Nieprzystosowanie społeczne-przyczyny, objawy, stadia i typologie. Cele i zasady wychowania resocjalizacyjnego. Diagnoza resocjalizacyjna. Metody i techniki wychowania resocjalizacyjnego. Wychowawca resocjalizacyjny. Systemy oddziaływań wychowawczych w resocjalizacji. Uzależnienia i przemoc w rodzinie. Resocjalizacja i profilaktyka w środowisku otwartym. Instytucje resocjalizacyjne – analiza krytyczna. Specjalistyczne programy resocjalizacyjno - korekcyjne. Readaptacja społeczna. Trudności w wychowaniu resocjalizacyjnym.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01 definiuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej
W_02 opisuje objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego
W_03 wskazuje cele i zasady wychowania resocjalizującego
W_04 charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym
Umiejętności:
U_01 opracowuje indywidualny plan działania dla osób niedostosowanych społecznie
U_02 zespołowo sporządza i prezentuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie
U_03 potrafi współpracować ze specjalistami i pracownikami instytucji resocjalizacyjnych
Kompetencje:
K_01 postępuje zgodnie z zasadami metodycznymi w pracy resocjalizacyjnej
K_02 otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie
ECTS:
Udział w zajęciach: 30 godz
Przygotowanie do zajęć: 30 godz.
SUMA GODZ: 60/30 = 2 ECTS
Literatura
Podstawowa:
Bartkowicz Z.,Węgliński A., Skuteczna resocjalizacja: doświadczenia i propozycje, Lublin 2008;
Konopczyński M. Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2010;
Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2008;
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2008;
Pytka L., Warszawska szkoła pedagogiki resocjalizacyjnej-historia i współczesność, w: Kałdon B., Kahlan J., Fidelus A., Diagnostyka i rozwiązywanie problemów psychospołecznych dzieci i młodzieży, Sandomierz-Warszawa 2009;
Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa, 2003;
Urban B., Stanik J., red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 2008;
Wysocka E, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2013;
Uzupełniająca:
Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock 2001;
Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971; Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985;
Iwański Z., Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej, Płock 2003; Mudrecka I., Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004; Sawicka K., Polska myśl resocjalizacyjna, Warszawa 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: