Praktyki dyplomowe WNP-PE-PD1
Praktyka odbywa się w trakcie trwania 3 semestru studiów II stopnia. Obejmuje 60 godzin praktyki dyplomowej, na którą składa się 30 godzin praktyki w placówce edukacyjnej (przedszkole, szkoła) o charakterze integracyjnym oraz 30 godzin praktyki w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Podczas wizyty w placówce edukacyjnej o charakterze integracyjnym oraz w poradni psychologiczno-pedagogicznej, student powinien zapoznać się z wieloaspektowym funkcjonowaniem placówki. Powinien samodzielnie planować i prowadzić terapię pedagogiczną z dziećmi i młodzieżą mającą trudności w uczeniu się oraz samodzielnie planować i prowadzić zajęcia rewalidacyjne, arteterapeutyczne, wspomagające dla dzieci i młodzieży o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności.
Celem praktyki dyplomowej jest nabycie umiejętności samodzielnego planowania i prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, rewalidacji, arteterapii, przy jednoczesnym wykorzystaniu wszelkich form wspierania rozwoju dzieci i młodzieży o różnym rodzaju i stopniu dysfunkcji i niepełnosprawności.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
NP2_W18 - student ma wiedzę na temat założeń i działań diagnostyczno- terapeutycznych podejmowanych w danej placówce;
P_TW2_02 - student ma wiedzę na temat rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
P_TW2_05 - student ma wiedzę dotyczącą zasad, norm i procedur terapii pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych;
Umiejętności:
NP2_U09 - student potrafi tworzyć programy terapeutyczne;
P_TU2_02 - student potrafi samodzielnie projektować i prowadzić działania z zakresu terapii pedagogicznej i edukacji włączającej;
Kompetencje społeczne:
NP2_K04 - student jest świadomy wartości i celów działań realizowanych w placówce;
P_TK2_03 - student jest odpowiedzialny za przygotowanie i prowadzenie własnych działań w pracy z dziećmi i młodzieżą;
60h. praktyki dyplomowej
- 30h. - praktyka w placówce edukacyjnej o charakterze integracyjnym;
- 30h. - praktyka w poradni psychologiczno-pedagogicznej;
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 3 (dst.) - student przyswoił podstawową wiedzę na temat cech rozwojowych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, na temat zasad, norm i procedur terapii pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych oraz założeń i działań diagnostyczno-terapeutycznych podejmowanych w danej placówce;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student przyswoił szczegółową wiedzę na temat cech rozwojowych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, na temat zasad, norm i procedur terapii pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych oraz założeń i działań diagnostyczno-terapeutycznych podejmowanych w danej placówce;
- na ocenę 4 (db.) - student przyswoił szczegółową wiedzę na temat cech rozwojowych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, na temat zasad, norm i procedur terapii pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych oraz założeń i działań diagnostyczno-terapeutycznych podejmowanych w danej placówce; Wiedzę powyższą uzasadnia stosownymi przykładami;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student przyswoił szczegółową wiedzę na temat cech rozwojowych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, na temat zasad, norm i procedur terapii pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych oraz założeń i działań diagnostyczno-terapeutycznych podejmowanych w danej placówce; wiedzę powyższą uzasadnia stosownymi przykładami; zapisuje konstruktywne wnioski;
- na ocenę 5 (bdb.) - student przyswoił szczegółową wiedzę na temat cech rozwojowych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, na temat zasad, norm i procedur terapii pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych oraz założeń i działań diagnostyczno-terapeutycznych podejmowanych w danej placówce; wiedzę powyższą uzasadnia stosownymi przykładami; zapisuje konstruktywne wnioski; dzieli się osobistymi uwagami dotyczącymi wieloaspektowego funkcjonowania placówki;
Umiejętności:
- na ocenę 3 (dst.) - student nabył podstawowe umiejętności z zakresu samodzielnego tworzenia programów terapeutycznych oraz samodzielnego projektowania i prowadzenia działań w obszarze terapii pedagogicznej i edukacji włączającej;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student nabył złożone umiejętności (dotyczy konstrukcji celów ogólnych, operacyjnych, procedur osiągania celów, metod, technik i zasad pracy z dzieckiem) z zakresu samodzielnego tworzenia programów terapeutycznych oraz samodzielnego projektowania i prowadzenia działań w obszarze terapii pedagogicznej i edukacji włączającej;
- na ocenę 4 (db.) - student nabył złożone umiejętności (dotyczy konstrukcji celów ogólnych, operacyjnych, procedur osiągania celów, metod, technik i zasad pracy z dzieckiem) z zakresu samodzielnego tworzenia programów terapeutycznych oraz samodzielnego projektowania i prowadzenia działań w obszarze terapii pedagogicznej i edukacji włączającej; potrafi integrować umiejętności z wcześniej nabytą wiedzą;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student nabył złożone umiejętności (dotyczy konstrukcji celów ogólnych, operacyjnych, procedur osiągania celów, metod, technik i zasad pracy z dzieckiem) z zakresu samodzielnego tworzenia programów terapeutycznych oraz samodzielnego projektowania i prowadzenia działań w obszarze terapii pedagogicznej i edukacji włączającej; wprowadza modyfikacje do samodzielnie konstruowanych programów i prowadzonych zajęć; potrafi integrować umiejętności z wcześniej nabytą wiedzą;
- na ocenę 5 (bdb.) - student nabył złożone umiejętności (dotyczy konstrukcji celów ogólnych, operacyjnych, procedur osiągania celów, metod, technik i zasad pracy z dzieckiem) z zakresu samodzielnego tworzenia programów terapeutycznych oraz samodzielnego projektowania i prowadzenia działań w obszarze terapii pedagogicznej i edukacji włączającej; wprowadza modyfikacje do samodzielnie konstruowanych programów i prowadzonych zajęć; potrafi integrować umiejętności z wcześniej nabytą wiedzą; powyższe czynności wykonuje na wysokim poziomie aktywności własnej;
Kompetencje społeczne:
- na ocenę 3 (dst.) - student jest świadomy wartości i celów działań realizowanych w placówce oraz jest odpowiedzialny za przygotowanie i prowadzenie własnych działań w pracy z dzieckiem i młodzieżą;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student jest świadomy wartości i celów działań realizowanych w placówce oraz rozumie i uzasadnia ich istotę; jest odpowiedzialny za przygotowanie i prowadzenie własnych działań;
- na ocenę 4 (db.) - student jest świadomy wartości i celów działań realizowanych w placówce oraz rozumie i uzasadnia ich istotę; jest odpowiedzialny za przygotowanie i prowadzenie zajęć na wysokim poziomie własnej aktywności;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student jest świadomy wartości i celów działań realizowanych w placówce oraz rozumie i uzasadnia ich istotę; jest odpowiedzialny za przygotowanie i prowadzenie zajęć na wysokim poziomie własnej aktywności; dostrzega znaczenie techniki obserwacji w pracy z uczniem;
- na ocenę 5 (bdb.) - student jest świadomy wartości i celów działań realizowanych w placówce oraz rozumie i uzasadnia ich istotę; jest odpowiedzialny za przygotowanie i prowadzenie zajęć na wysokim poziomie własnej aktywności; dostrzega znaczenie techniki obserwacji w pracy z uczniem; dokonuje świadomej samooceny;
Praktyki zawodowe
II rok II stopnia - Terapia ped. z edu. włącz.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: