Metodyka poradnictwa zawodowego WNP-PE-MPZ
Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017
1. Kompetencje diagnostyczne doradców zawodowych, etyka zawodowa. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu.
2. Budowanie relacji doradca - klient. Etapy rozmowy doradczej, wykorzystanie narzędzi skutecznej komunikacji.
3. Przykładowe metody i techniki diagnostyczne: testy, kwestionariusze; techniki sondażowe; plastyczne; projekcyjne; rozpoznawanie wartości, celów i priorytetów.
4. Charakterystyka wybranych metod i narzędzi oceny kompetencji - skale obserwacyjne, testy kompetencji, obserwacja uczestnicząca, ocena 360 stopni.
5. Warsztat pracy nauczyciela - doradcy kariery, poradnictwo kariery dla studentów oraz dorosłych osób pracujących - prezentacje rezultatów prac grup projektowych.
6. Strategie działania doradców zawodowych, zmiany w roli współczesnego doradcy. Podsumowanie zajęć.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017
Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie).
Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; posiada umiejętności stosowania technik indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego z wykorzystaniem stosowanych przez agencje heatdhuntingowe metod, technik doboru i oceny pracowników.
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych.
Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej i globalnym.
Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami headhuntingowymi.
Kryteria oceniania
Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Projekt studencki zespołowy (P_WD1_05, P_UD1_02
P_UD1_03, P_UD1_04, P_KD1_02, P_KD1_04)
Prezentacja (z ukazaniem mocnych i słabych stron) wybranej metody, techniki lub narzędzia - stosowanych w pracy doradcy zawodowego - poprzez opracowanie materiałów informacyjnych i ćwiczenia aktywizującego dla pozostałych uczestników zajęć;
- Aktywny udział w zajęciach, dyskusja (P_UD1_04, P_KD1_04)
Literatura
Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017
Literatura zalecana:
1. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005
2. Paszkowska-Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006
3. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy:
doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012
4. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013
5. Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno - psychologiczne, Warszawa 1997
Dodatkowa:
1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007
2. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008
3. Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Warszawa 2009
4. Podoska - Filipowicz E., Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008
5. Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Być doradcą! Doświadczenia i refleksje, Wrocław 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: