Pedagogia Jana Pawła II WNP-PE-JPII
1. Osoba, biografia, najważniejsze wydarzenia, osoby
2. Przegląd literatury
ogólnej
pedagogicznej
3. Tematy i problemy - ich pedagogiczne znaczenie
4. Najważniejsze pojęcia: osoba, prawda, wolność
5. Doświadczenie, teoria i praktyka
6. Istota wychowania
7. Teologia ciała
8. Wychowanie wobec kryzysu – perspektywy przezwyciężenia
9. Krytycy Jana Pawła II
10. Aktualność myśli Jana Pawła II wobec współczesnych problemów
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy
- zna podstawowe fakty z biografii i dzieła Jana Pawła II
- przedstawia ich tematykę i problemy
w zakresie umiejętności
- potrafi wyjaśnić pedagogiczne znaczenie dzieł i wypowiedzi Jana Pawła II
- dostrzega ich związki z ważnymi nurtami współczesnej kultury
w zakresie postaw
- jest świadomy etycznego kontekstu najważniejszych współczesnych problemów wychowawczych
- dostrzega znaczenie wartości chrześcijańskich i uniwersalnych w budowaniu podstaw pedagogii osoby
liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)
udział w zajęciach (wykład, dyskusja, prezentacja) - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, 10
lektury - 15 godz.
przygotowanie kolokwium - 20 godz.
suma godzin – 60
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach
umiejętność zreferowania (streszczenia) tekstów
sformułowanie tematu, problemu
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna najważniejszych faktów i dzieł Jana Pawła II; nie potrafi przedstawić występujących w nich problemów
dostateczna (3) - zna podstawowe fakty i dzieła Jana Pawła II; przedstawia występujące w nich problemy
dobra (4) – wyjaśnia specyfikę dorobku Jana Pawła II, jego znaczenie dla pedagogiki i jego związki z najważniejszymi tendencjami współczesnej kultury
bardzo dobra (5) - potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy, trafnie analizuje problemy pedagogiczne obecne w dorobku Jana Pawła II
Literatura
A. Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005. –
1. Mysterium iniquitatis. Koegzystencja dobra i zła - czy na złu może cos wyrosnąć
2. Ideologie zła – filozofia
3. Miara wyznaczona złu w dziejach Europy („zło – potrzebne”)
7. O właściwe używanie wolności
8. Wolność jest dla miłości
18. Owoce dobra na glebie oświecenia (godność, tajemnica człowieka)
B. Teologia ciała – Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 1986.
C. W imię przyszłości kultury. Do przedstawicieli UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980, w: Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, (red.) M. Radwan, S. Wylężek, T. Gorzkula, Fundacja Jana Pawła II – RW KUL, Rzym – Lublin 1988, s. 51-68.
lub http://www.centrumjp2.pl/wp-content/uploads/2015/01/PRZYSZ%C5%81O%C5%9A%C4%86-CZ%C5%81OWIEKA-ZALE%C5%BBY-OD-KULTURY-Jan-Pawe%C5%82-II-.pdf
lub
http://laboratorium.wiez.pl/teksty-korepetycje.php?przyszlosc_czlowieka_zalezy_od_kultury_przemowieni&p=3
D. Miłość i odpowiedzialność, (red.) T. Styczeń, J. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek, TN KUL, Lublin 1982 – fragment, rozdział Analiza metafizyczna miłości
E. Encyklika Fides et ratio – fragmenty
List do rodzin (Gratissimam sane), Watykan 1994
Pozostała literatura
Stanisław Grygiel, Na ścieżkach prawdy. Rozmawiając z Janem Pawłem II, Flos Carmeli, Poznań 2013
Witold Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011
Aktualność pedagogii Jana Pawła II, „Wychowanie na co dzień” 2011, nr 4-5, s. 9-13.
Wprowadzenie do pedagogicznej myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II, „Roczniki Nauk Społecznych” 2005, t. XXXIII, z. 2, s. 15-29.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: