Instytucje kształcenia zawodowego WNP-PE-IK
Zakres tematów:
1. Edukacja zawodowa - analiza podstawowych pojęć związanych z istotą problemu - 2 godz.
2. Kwalifikacje i kompetencje zawodowe jako wynik kształcenia zawodowego oraz nabywanego doświadczenia - 2 godz.
3. Szkoła zawodowa - podstawowe ogniwo systemu kształcenia zawodowego (debata) - 3 godz.
4. Instytucje pozaszkolnej edukacji zawodowej: cele, cechy, organizatorzy, trendy - 3 godz.
5. Pracodawcy w systemie kształcenia zawodowego. Zakład pracy jako organizacja ucząca się - 2 godz.
6. Instytucje funkcjonujące w obszarze ustawicznej edukacji zawodowej: Centrum Kształcenia Ustawicznego, Ośrodki Doskonalenia Zawodowego i inne - 3 godz.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_01 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego;
EK_02 Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej;
EK_03 Student posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania, a w szczególności środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych;
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 Student potrafi generować oryginalne rozwiązania w zakresie aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia;
EK_02 Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole;
KOMPETENCJE:
EK_01 Student posiada pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie specjalności.
Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS): 3 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta
- godziny kontaktowe - wykład - 15h
- przygotowanie do zajęć, lektury - 30h
(w tym np. przygotowanie projektu, zebranie materiałów do debaty)
- przygotowanie do egzaminu - 25h
- udział w konsultacjach - 5h
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny, aktywizujący, z wykorzystaniem środków wizualnych (m.in. prezentacji multimedialnych).
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Egzamin pisemny - test wiadomości obejmujący pytania zamknięte i otwarte, w tym tzw. pytania problemowe (P_WD2_01, P_WD2_03, P_WD2_06, P_UD2_04, P_UD2_06, P_KD2_01)
Zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskania co najmniej 50% ogólnej liczby punktów (60% - ocena dst plus, 70% - db, 80% - db plus, 90% - bdb)
- Projekt studencki, samodzielnie wykonany w konsultacji z prowadzącym zajęcia (P_WD2_03, P_UD2_06)
- Dyskusja plenarna dotycząca roli i wizerunku współczesnej szkoły zawodowej (P_UD2_04, P_KD2_01)
Literatura
1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008
2. Furmanek W., Podstawy edukacji zawodowej, Rzeszów 2000
3. Gerlach R., Pozaszkolna edukacja zawodowa wobec zmian cywilizacyjnych. Nowe trendy i wyzwania, Bydgoszcz 2012
4. Kwiatkowski S., Edukacja ustawiczna: wymiar teoretyczny i praktyczny, Radom 2008
5. Lewowicki T., Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychologia,
Częstochowa- Kijów 2008
6. Nowacki T. W., Zawodoznawstwo, Radom 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: