Filozoficzne podstawy pedagogiki WNP-PE-FILC
Studenci w kilkuosobowych grupach przygotowują prezentację w PowerPoint pod kierunkiem prowadzącego zajęcia (zajęcia nr 1-6) na jeden z wybranych tematów:
Temat 1 Człowiek - zwierze rozumne?
Temat 2 Byt materialny czy duchowy?
Temat 3 Życie bez celu?
Temat 4 Dlaczego zło?
Temat 5 Śmiertelni - nieśmiertelni?
Temat 6 Skazani na samotność?
Temat 7 Skuteczni czy roztropni?
Temat 8 Religia czy mit?
Temat 9 Kosmopolici czy patrioci?
Tematy są formułowane w postaci pytań, aby nie przesądzać "z góry" odpowiedzi, ale pobudzić ciekawość badawczą u studenta. Tematy są przydzielane losowo. Studenci przygotowujący w małej grupie dany projekt, mają postawić do niego szczegółowe pytanie badawcze oraz sformułować własną odpowiedź. Podstawą pracy są zaproponowane lektury filozoficzne. Studenci w oparciu o mini kwerendę bibliograficzną mają za zadanie pokazać szerszy niż tylko filozoficzny kontekst rozpatrywanego problemu (np. psychologiczny, socjologiczny, pedagogiczny, kulturoznawczy ), religijny i światopoglądowy. Ceniona (ale nie wymagana) jest próba dopełnienia treści filozoficznych o wiedzę z innych dyscyplin naukowych przewidzianych w toku kształcenia (na elementarnym poziomie). Należy także zilustrować problem filmem (lub wybranym przez siebie dziełem sztuki) tak, by pozwolił się odnieść całej grupie do konkretnego problemu egzystencjalnego człowieka, a w oparciu o tekst filozoficzny budować własną odpowiedź. Ćwiczenie ma zwrócić uwagę na problem integralnej antropologii oraz różnice między poszczególnymi typami wiedzy (nauka, religia, światopogląd) i językami przekazu (nauka, sztuka, religia). Każdy przygotowany przez kilkuosobową grupę studentów projekt (tematy 1-9) zostaje kolejno zaprezentowany na zajęciach (nr 7-15) i jest wprowadzeniem do dyskusji na jeden z dziewięciu tematów. Do każdej prezentacji przewidziana jest dyskusja, w której biorą udział wszyscy uczestnicy zajęć. W związku z tym wszystkich studentów obowiązuje znajomość pełnego zakresu tekstów filozoficznych przewidzianych do tematów nr 1-9 (teksty dostępne w czytelni WNP w teczkach "ćwiczenia z filozoficznych podstaw pedagogiki" oraz podręczniku - M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
(W) Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania naukowego ( różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej;
(U) Student zdobywa umiejętność samodzielnego czytania tekstu filozoficznego; budowania wypowiedzi pisemnej i ustnej; sprawność samodzielnego i logicznego myślenia; sprawność dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy filozoficznej; sprawność pracy w grupie; sprawność dyskusji;
(K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy.
AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN
______________________________________________________
ćwiczenia .........................................................30
Przygotowanie się do zajęć, lektury .........................15
Przygotowanie prezentacji........................30
______________________________________________________
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Na ćwiczeniach studenci pracują w 5-6 osobowych grupach. W ocenie końcowej uwzględniana jest tak praca grupy (przygotowanie prezentacji), jak i samego studenta, który musi wykazać się znajomością treści podawanych na ćwiczeniach, w podręczniku i w lekturach. Ważna jest obecność na zajęciach oraz udział w dyskusjach. Dopuszcza się trzykrotną nieobecność na zajęciach oraz trzykrotne nieprzygotowanie do dyskusji. Studenci, którzy przekroczą ww. zasady, proszeni są o kontakt z prowadzącym zajęcia w celu wyznaczenia im dodatkowej pracy zaliczeniowej.
ocena formująca:
- na ocenę 2 - student nie potrafi zaprezentować prowadzonych analiz tekstu, nie wywiązuje się z poleconych do przygotowania na ćwiczenia zadań
- ocena 3 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną;
- ocena 4 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, dobrze pracuje w grupie badawczej;
- ocena 5 -student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, dobrze pracuje w grupie oraz bierze aktywny udział w dyskusji.
Literatura
-Arystoteles, Etyka Nikomachejska,tłum. D. Gromska, PWN, Warszawa 1956;
-Arystoteles, Metafizyka, tłum. K. Leśniak, PWN, Warszawa 1983;
-Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005;
- M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996.
-M.A. Krąpiec, Dlaczego zło?, Lublin 1995;
- M. A. Krąpiec, Suwerenność- czyja? Lublin 1996;
-M. A. Krąpiec, Ja- człowiek, Lublin 1991;
-Marek Aureliusz, Rozmyślania, przeł. M. Reiter,PWN, Warszawa 1984;
-Tomasz z Akwinu; Traktat o miłości , Sth 2-2, 23-46, t. 16 w: tenże, Suma teologiczna I-III, t. 1-34, przekł., P. Bełch, R. Kostecki, S. Pietrowicz, F. Bednarski, Londyn 1962-86;
-J. Woroniecki, Katolicka Etyka wychowawcza, Lublin 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: