Edukacja muzyczna w przedszkolu i w klasach I-III WNP-PE-EMU
podczas zajęć omawiane i przedstawiane są następujące treści:
-wpływ muzyki na rozwój dziecka
- podstawowa wiedza dot. zasad muzyki ( notacja muzyczna, zależności między podstawowymi wartościami rytmicznymi, elementarne pojęcia i określenia muzyczne)
- zapoznanie z kwintesencją trzech najbardziej znanych systemów kształcenia muzycznego ( Kodaly'a, Dalcrose'a i Orffa)
- zapoznanie z rodzajami głosu ludzkiego
- przekazanie wskazówek dotyczących odpowiedniego doboru repertuaru piosenek dla dzieci w kontekście rozwoju ich aparatu głosowego,
-zabawy ze śpiewem i piosenką
- zapoznanie z przykładami różnych rodzajów i gatunków muzycznych wykorzystywanymi w edukacji muzycznej ( muz. różnych krajów, ludowa, klasyczna)
- zabawy muzyczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych, głosu, rytmu, rekwizytów.
- ruchowe i plastyczne zabawy muzyczne
- aktywne słuchanie muzyki - przykłady scenariuszy zabaw
- zachęcanie studentów do własnych kreatywnych poszukiwań, pobudzanie wyobraźni muzycznej, podejmowanie prób interpretacji utworu muzycznego/piosenki, zachęcanie do improwizacji i tworzenia własnych scenariuszy zabaw muzycznych
- zapoznanie z różnymi rodzajami aparatu wykonawczego ( zespoły instrumentalne i wokalne)
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę dotyczącą rozwoju słuchu muzycznego, rozwoju poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i aparatu głosu u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Zna rozwojowe uwarunkowania przyswajania wiedzy i umiejętności przez dzieci, w odniesieniu do edukacji muzycznej
Dokonuje analizy podstawy programowej z muzyki i programów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, dotyczących zajęć muzycznych
Potrafi samodzielnie zaplanować i prowadzić zajęcia z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie muzyki, zgodnie z aktualnymi wymogami metodyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; Samodzielnie dobiera repertuar wokalny i literaturę muzyczną oraz opracowuje scenariusze zajęć.
Potrafi analizować i oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych,edukacyjnych i terapeutycznych w przedszkolu, szkole i placówce rewalidacyjnej w odniesieniu do działań muzycznych.
Rozumie potrzeby ekspresji muzycznej u dzieci w wieku Przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wykazuje wrażliwość na ich problemy.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy muzycznej w zakresie edukacji elementarnej dziecka i rozumie potrzebę dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w różnorodnych działaniach artystycznych z udziałem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Kryteria oceniania
Zadaniem studenta jest przygotowanie pracy pisemnej, której przedmiotem jest przedstawienie scenariuszy zabaw muzycznych, stworzonych na podstawie poznanych metod umuzykalniania dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Przy ocenianiu brana będzie pod uwagę kreatywność, twórcze wykorzystanie poznanych metod pracy z dziećmi, przedstawienie własnych propozycji zabaw muzycznych w oparciu o wiedzę dotyczącą rozwoju głosu i kształcenia słuchu muzycznego, odpowiedni dobór muzyki do zaproponowanego tematu oraz odpowiedni dobór metody pracy w stosunku do etapu rozwoju dzieci.
3,0 Zadawalająca wiedza z zakresu metod pracy, form aktywności muzycznej, celów i zadań edukacji muzycznej, potrafi przygotować scenariusz zajęć muzycznych do przedszkola i kl. I- III, popełnia błędy
3,5 Potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać w praktyce wiedzę w zakresie metod i form aktywności muzycznej
4,0 Dobra wiedza z zakresu edukacji muzycznej, płynnie posługuje się pojęciami: cel, metoda, forma aktywności muzycznej.
4,5 Popełniając drobne błędy potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce
5,0 W stopniu bardzo dobrym posługuje się wiedzą z zakresu edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I – III, potrafi bezbłędnie przygotować scenariusz zajęć zintegrowanych wykorzystując właściwe metody i formy, jest twórczy, potrafi współpracować w grupie
3,0 Zadawalająca wiedza z zakresu metod pracy, form aktywności muzycznej, celów i zadań edukacji muzycznej, potrafi przygotować scenariusz zajęć muzycznych do przedszkola i kl. I- III, popełnia błędy
3,5 Potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać w praktyce wiedzę w zakresie metod i form aktywności muzycznej
4,0 Dobra wiedza z zakresu edukacji muzycznej, płynnie posługuje się pojęciami: cel, metoda, forma aktywności muzycznej. Dobrze orientuje się w rodzajach aktywności muzycznej.
4,5 Popełniając drobne błędy potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce
5,0 W stopniu bardzo dobrym posługuje się wiedzą z zakresu edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I – III, potrafi bezbłędnie przygotować scenariusz zajęć zintegrowanych wykorzystując właściwe metody i formy, jest twórczy, potrafi współpracować w grupie
Literatura
G. Skorms, Gry przy muzyce, Akademos Poznań 1991; G. Dąbrowska, Tańcujże dobrze, WSiP Warszawa, 1991; U. Smoczyńska- Nachtman, Muzyka dla dzieci, WSiP Warszawa 1992; A. Stadnicki, Tańce dla dzieci, WSiP Warszawa 1994; J. Stadnicka, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP Warszawa 1998, M. Szelc-Mays, Tańce malowane, Universitas Kraków 2003, E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP Warszawa1999, R. Ławrowska, Muzyka i ruch, WSiP Warszawa 1991, E.Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP Warszawa 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: