Etyczne aspekty opieki, wsparcia i wychowania WNP-PE-EA
1. Nieodzowna znajomość problemów teoretycznych, stojących u podłoża oddziaływania wychowawczego. Potrzeba znajomości antropologii, etyki, aksjologii, religii itp.
2. Natura ludzka i cel wychowania
3. Potencjalność człowieka i potrzeba rozwoju
4. Rola sprawności moralnych w życiu człowieka
5. Edukacja humanistyczna i zawodowa
6. Dziedzictwo kulturowe w wychowaniu
7. Współczesna krytyka etyki normatywnej
8. Autonomia, autokreacja, tożsamość
9. Pluralizm, tolerancja, demokracja
10. Samowychowanie dopełnieniem wychowania
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Posiada teoretyczną wiedzę na temat wsparcia, opieki i wychowania, szczególnie zna ten nurt myślowy (filozofia klasyczna), który najbardziej uzasadnia cel wychowawczy - moralne urobienie człowieka.
2. Jest w stanie wykazać związek między określoną doktryną teoretyczną i wynikającymi z niej konsekwencjami wychowawczymi.
3. Zna kluczowe i ważne problemy z punktu widzenia pedagogii i potrafi wskazać różne orientacje filozoficzne i etyczne, z których jedne prowadzą do dojrzałości, inne do deprawacji.
Umiejętności:
1. Potrafi wykorzystać wiedzę czysto teoretyczną w analizie, interpretacji i ocenie programów edukacyjnych.
2. Potrafi wskazać teoretyczne założenia dotyczące wizji człowieka, jakie kryją się za konkretną działalnością pedagogiczną poszczególnych wychowawców i instytucji.
3. Precyzyjnie i jasno wypowiada się na tematy wychowawcze z wykorzystaniem określonych doktryn etycznych.
Kompetencje:
1. Docenia znaczenie wiedzy humanistycznej i ją wykorzystuje dla utrzymania i rozwoju prawidłowych relacji międzyludzkich.
2. Jest świadomy istnienia założeń filozoficznych w konstruowaniu odpowiednich koncepcji wychowawczych.
3. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania wychowawcze i potrafi je uzasadnić.
Kryteria oceniania
- wykład konwersacyjny
- aktywny udział w zajęciach
- analiza tekstów
- prezentacja określonych wcześniej zagadnień
- kolokwium (forma do uzgodnienia)
ocena ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć na temat etyki i wychowania, wizji człowieka i celu jego rozwoju;
ocena dost (3) - w ograniczonym stopniu potrafi przedstawić główne zagadnienia z zakresu etyki i pedagogiki;
ocena db (4) - potrafi właściwie zreferować problemy etyczne i wychowawcze, wyjaśnić ich wzajemny związek;
ocena bdb (5) - kompetentnie przedstawia zagadnienia pedagogiczne i jest w stanie wskazać z jakich założeń teoretycznych, z jakich nauk one wynikają; zna współczesne tendencje kulturowe i ukazuje implikacje pedagogiczne.
Literatura
Podstawowa:
1. Gałkowski S., Odpowiedzialność i rozwój. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Wyd. KUL, Lublin 2003;
2. Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Oficyna Wyd. "Impuls", Kraków 2002;
3. Zubelewicz J., Dwie filozofie edukacji: Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003;
Uzupełniająca:
1. Autorytet prawdy. Wychowanie dzieci i młodzieży, red. M. Ryś, Wyd. UKSW, Warszawa 2006;
2. Gryżenia K., Postmodernistyczna ironia - szansa czy zagrożenie dla rozwoju i wychowania, w: Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, red. S. Guz, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008, s. 109-122;
3. Gryżenia K., Klasyczne rozumienie tożsamości wobec współczesnej krytyki, w: Filozofia wychowania w XX wieku, red. S. Sztobryn, E. Łatacz, J. Bochomulska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 181-194;
4. Gogacz M., Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Oficyna Wyd. "NAVO", Warszawa 1997;
5. Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2003;
6. Robaczewski A., Doskonałość człowieka celem wychowania, "Człowiek w kulturze" 1999 nr 12, s. 31-35;
7. Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, red. E. Osewska, Wyd. UKSW, Warszawa 2011;
8. Zawadzki R., Wychowanie do podmiotowości i kreatywności, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: