Doradztwo w rozwoju zawodowym pracownika WNP-PE-DZPR
1. Rola doradztwa w rozwoju zawodowym współczesnego pracownika - wprowadzenie w problematykę zajęć - 2 godz.
2. Modele (typy i wzory) przebiegu kariery zawodowej. Czynniki wpływające na zarządzanie karierą - wymiar indywidualny oraz organizacyjny - 4 godz.
3. Problematyka zarządzania talentami - 4 godz.
4. Źródła oraz formy rozwoju kompetencji nowoczesnego pracownika (uczenie się w miejscu pracy, coaching, mentoring) - 4 godz.
5. Modele (typy i wzory) przebiegu kariery zawodowej. Planowanie własnej kariery - prezentacja indywidualnych projektów studenckich - 6 godz.
6. Doradztwo zawodowe w systemach pozaszkolnych - dobre praktyki krajowe i zagraniczne - 4 godz.
7. Poradnictwo zawodowe promujące edukację pozaszkolną skierowaną na rozwój świadomości ekologicznej pracowników - 4 godz.
8. Wyzwania dla doradców w obszarze zarządzania karierą (przemiany pracy ludzkiej oraz karier zawodowych) - 2 godz.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie).
Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych.
Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej.
KOMPETENCJE:
Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami headhuntingowymi.
Planowany godzinowy nakład pracy (rozliczenie punktów ECTS): 3 punkty ECTS razy 25 godzin pracy Studenta
- godziny kontaktowe - konwersatorium - 30h
- prace domowe - 15h
- przygotowanie projektu - 25h
- udział w konsultacjach (także zdalnych) - 5h
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Prace domowe wspomagające realizację projektu (P_WD1_05, P_KD1_02);
- Projekt studencki indywidualny "Plan kariery" (P_WD1_07, P_UD1_04);
- Obecność i aktywny udział w zajęciach, dyskusja (P_UD1_03, P_KD1_04).
Literatura
1. Armstrong M., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2010.
2. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji. Pracy i badań, Warszawa 2013
3. Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo - kontynuacja dyskursu: podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
4. Paszkowska-Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006.
5. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013.
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.
2. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008.
3. Guichard J., Poradnictwo zawodowe i życiowe a etyka, przeł. L. Demkowicz, [w:] Poradnictwo między etyką a techniką, red. V. Drabik – Podgórna, Kraków 2007.
4. Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, Gliwice 2006.
5. Kargulowa A., O poradnictwie społeczeństwa sieci, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr 2.
6. Kożusznik B., Zachowanie człowieka w organizacji, Warszawa 2007.
7. Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003.
8. Szumigraj M., Poradnictwo kariery: systemy i sieci, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: