Dyskursy we współczesnej pedagogice WNP-PE-DYS
Celem wykładu jest zdobycie wiedzy przez studenta na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej i społecznej. Wobec powyższego w ramach zajęć podejmowane są zagadnienia opisujące: pojęcie nauki i klasyfikację nauk; kategorie pedagogiczne; terminologię w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej; klasyfikacje, typologie, mapy myśli pedagogicznej; edukację alternatywną - tradycje, inspiracje, przemiany oraz systematyzowanie wiedzy pedagogicznej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student po ukończeniu wykładu ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej pedagogiki (zna główne szkoły, zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice).
Ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych.
Umiejętności:
Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie, na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych.
Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.
Kompetencje:
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga.
Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne oraz oceniać je krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy akademickiej.
AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 15
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przedstawić pojęcia nauki i dokonać klasyfikacji nauk oraz nie posiada pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat specyfiki przedmiotowej pedagogiki;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi przedstawić pojęcia nauki i dokonać klasyfikacji nauk, zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych we współczesnej myśli pedagogicznej, potrafi zaprezentować wiedzę z zakresu terminologii w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej;
- na ocenę 4 (db): prezentuje uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych;
- na ocenę 5 (bdb): potrafi zaprezentować wiedzę z zakresu terminologii w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej; prezentuje uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych.
Literatura
Literatura podstawowa:
Pedagogika we współczesnym dyskursie humanistycznym, red. T. Lewowicki, Wyd. Impuls, Kraków 2004; Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej, red. B. Śliwerski, Wyd. Impuls, Kraków 2009; B. Śliwerski, Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Wyd. Impuls, Kraków 2011.
Literatura uzupełniająca
Nieobecne dyskursy, red. Z. Kwieciński, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1997; Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, t. 1-2, Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych, red. B. Śliwerski, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007; M. A. Peters, Gender - światowa norma polityczna i kulturowa, tłum. L. Woroniecki, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: